9 Σεπ 2023

Συνέντευξη στο Bookcafe_Tina της Τίνας Παπαναστασούλη

Συνέντευξη στην Τίνα Παπαναστασούλη και στο φιλόξενο  Βιβλιοκαφενείο Bookcafe_Tina :

Σήμερα φιλοξενώ στη σελίδα μου τον συγγραφέα Ανδρέα Καπανδρέου. Καλώς ήρθατε.
- Καλώς σας βρήκα και ευχαριστώ πολύ για τη φιλοξενία.
1. Το πρώτο σας βιβλίο με όνομα "Το τρομακτικό μυστικό του Αϊνστάιν" ανήκει σε συλλογή διηγημάτων. Ακολουθεί επίσης μία συλλογή διηγημάτων "Ο γιος της μάγισσας". Συνεχίσατε τη συγγραφή με ένα ιστορικό μυθιστόρημα – επιστημονικής φαντασίας με τίτλο "Ο μυστικός σύντροφος του Ρήγα" και μία ποιητική συλλογή "Το τέλος της Χιονάτης". Μιλήστε μας με λίγα λόγια για τα έργα σας.
- "Το τρομακτικό μυστικό του Αϊνστάιν” είναι το πρώτο μου βιβλίο που κυκλοφόρησε το 2010. Πρόκειται για μια συλλογή παράξενων διηγημάτων με κάποια στοιχεία από τη λογοτεχνία του φανταστικού.
Στο ίδιο περίπου μοτίβο, των παράξενων διηγημάτων, με περισσότερη όμως δόση από φανταστικό και επιστημονική φαντασία, είναι και η δεύτερη συλλογή διηγημάτων μου με τίτλο "Ο γιος της μάγισσας".
Ακολούθησε το μυθιστόρημα "Ο μυστικός σύντροφος του Ρήγα", το μεγαλύτερο σε έκταση βιβλίο μου μέχρι τώρα, στο οποίο συνδυάζω στοιχεία από τα δύο αγαπημένα μου λογοτεχνικά είδη, το ιστορικό μυθιστόρημα και την επιστημονική φαντασία.
"Το τέλος της Χιονάτης" είναι μια ποιητική συλλογή στην οποία συγκεντρώνω ποιήματα που χωρίζονται σε πέντε θεματικές κατηγορίες: Ιστορικά, Πολιτικά, Κοινωνικά, Ερωτικά και Διάφορα.
2. Το τελευταίο σας βιβλίο έχει τίτλο "Η παράξενη ιστορία του Ευριπίδη Παπαδόπουλου και άλλα διηγήματα". Μιλήστε μας εν συντομία για το βιβλίο σας.
- Με το βιβλίο "Η παράξενη ιστορία του Ευριπίδη Παπαδόπουλου και άλλα διηγήματα" κάνω ουσιαστικά έναν κύκλο και επιστρέφω από εκεί που ξεκίνησα την συγγραφική μου δραστηριότητα, στο διήγημα.
Η θεματολογία των διηγημάτων μου μοιάζει με αυτήν των προηγούμενων συλλογών. Παράξενες ιστορίες, κάποιες με φανταστικά στοιχεία και ανατρεπτικό τέλος και κάποιες εμπνευσμένες από πραγματικά ιστορικά γεγονότα, ενώ σε κάποια διηγήματα είναι έντονο και το στοιχείου του μαύρου χιούμορ.
3. Ο τίτλος του βιβλίου σας προϋπήρξε πριν τη συγγραφή ή ήταν αποτέλεσμα της;
- Το βιβλίο μου "Η παράξενη ιστορία του Ευριπίδη Παπαδόπουλου και άλλα διηγήματα" πήρε τον τίτλο του πρώτου και μεγαλύτερου διηγήματος της συλλογής. Η απάντηση στην ερώτησή σας είναι «όχι», ο τίτλος δεν προϋπήρξε της συγγραφής. Αποφασίστηκε αφού γράφτηκαν πρώτα όλα τα διηγήματα, πήρε το καθένα τον τελικό του τίτλο και αποφασίστηκε η σειρά που θα έπαιρναν μέσα στο βιβλίο.
4. Η έμπνευση του βιβλίου σας πώς προήλθε;
- Επειδή πρόκειται για πολλές διαφορετικές ιστορίες, η έμπνευση κάθε φορά είχε διαφορετική προέλευση.
Θα σας απαντήσω όμως για το ομώνυμο διήγημα «Η παράξενη ιστορία του Ευριπίδη Παπαδόπουλου». Η όλη ιστορία αναπτύχθηκε προσπαθώντας να φανταστώ πώς ένας συγγραφέας μπορεί να ταυτιστεί πλήρως με έναν λογοτεχνικό χαρακτήρα που ο ίδιος δημιούργησε, χάνοντας τη δική του ταυτότητα. Ή αν θέλετε, πως μπορεί ένας λογοτεχνικός χαρακτήρας να εισβάλει στο μυαλό του δημιουργού του και να ζωντανέψει μέσω αυτού, εις βάρος όμως της προσωπικότητας του συγγραφέα που τον δημιούργησε.
5. Εσείς είστε ο μικρός Θεός που κινείτε τους ήρωες των βιβλίων σας ή αντίθετα εκείνοι σας καθοδηγούν; Ποιος έχει εν ολίγοις τον πρώτο λόγο στα έργα σας;
- Ο προβληματισμός που θέτετε έχει άμεση σχέση με την προηγούμενή μου απάντηση, όσον αφορά την αλληλεπίδραση του συγγραφέα και των λογοτεχνικών χαρακτήρων που ο ίδιος φτιάχνει. Για να απαντήσω όμως και σε αυτή σας την ερώτηση: Κατ’ αρχάς δεν θεωρώ ότι οι συγγραφείς είναι μικροί θεοί. Οι συγγραφείς είναι δημιουργοί, άλλοι περισσότερο και άλλοι λιγότερο επιτυχημένοι και αυτοί ευθύνονται για το όποιο αποτέλεσμα. Μπορεί όμως ένας πετυχημένος, πληθωρικός, λογοτεχνικός χαρακτήρας , στη ροή της γραφής, να παρασύρει τον συγγραφέα σε μονοπάτια και κόσμους που δεν είχε καν σκεφτεί πριν ξεκινήσει το γράψιμο.
Για να είμαστε όμως ρεαλιστές, η κινητήρια δύναμη που καθοδηγεί τα πάντα σε αυτή τη διαδικασία είναι η φαντασία και φυσικά η ικανότητα του συγγραφέα.
6. Ήταν εύκολη η μετάβαση από την συγγραφή διηγημάτων σε μυθιστόρημα και από μυθιστόρημα σε ποίηση;
- Κάθε λογοτεχνικό είδος είναι διαφορετικό και χρειάζεται διαφορετικές δεξιότητες. Μερικοί υποστηρίζουν ότι το διήγημα είναι δυσκολότερο είδος επειδή ακριβώς πρέπει ο συγγραφέας να έχει την ικανότητα να συμπτύξει την ιστορία του και να διηγηθεί όσα θέλει σε λίγες σελίδες. Εμένα, πάντως αυτό το είδος μου βγαίνει ευκολότερα.
Περισσότερο με δυσκόλεψε η συγγραφή του μυθιστορήματος αφού για να το γράψω χρειάστηκε να κάνω βαθιά έρευνα, ώστε να αντλήσω τις πληροφορίες που χρειαζόμουν. Για τη συγγραφή του μυθιστορήματος "Ο μυστικός σύντροφος του Ρήγα", διάβασα όσες βιογραφίες του Ρήγα Βελεστινλή κατάφερα να εντοπίσω, την ελάχιστη βιβλιογραφία για τον σύντροφό του, τον Κύπριο Ιωάννη Καρατζά, τα αρχεία από τη δικογραφία του Ρήγα και των συντρόφων από τα Αυστριακά αρχεία του 1798, βιβλία για τη ζωή στη Βιέννη του 18ου αιώνα, καθώς και δύο βιβλία κβαντικής μηχανικής που μιλούσαν για σκουλικότρυπες και τηλεμεταφορά. Η όλη διαδικασία μελέτης και συγγραφής μου πήρε περίπου τέσσερα χρόνια.
Η τεχνοτροπία στην ποίηση, από την άλλη, είναι εντελώς διαφορετική. Το ίδιο και ο βαθμός δυσκολίας.
Η εναλλαγή από το ένα είδος στο άλλο δεν αποτελεί πρόβλημα εφόσον ο συγγραφέας καταφέρνει να αφοσιωθεί σε αυτό που γράφει κάθε φορά.
7. Η λογοτεχνία εσωκλείει πολλά είδη, ποίηση, μυθιστοριογραφία, διηγηματογραφία και πολλά άλλα. Πιστεύετε πως ένας συγγραφέας οφείλει να ασχολείται με όλες τις μορφές της λογοτεχνίας ή μόνο με εκείνες που νιώθει ασφαλής πως μπορεί να εκπροσωπήσει επάξια;
- Κανένας δεν οφείλει σε τίποτα σε κανέναν! Ο καθένας γράφει αυτό που τον εκφράζει, αυτό που τον εμπνέει και τον κάνει να νιώθει καλά. Το πόσο επάξια εκπροσωπεί κάποιος μια μορφή τέχνης, είναι πολύ υποκειμενικό.
8. Πώς νιώθετε όταν γράφετε τη λέξη ΤΕΛΟΣ σε ένα βιβλίο σας; Τι διαφορετικό σας προσφέρει η ολοκλήρωση του έργου και τι σας χαρίζει η έναρξη του;
- Η ολοκλήρωση ενός έργου είναι μια πολύ όμορφη στιγμή για τον συγγραφέα, όπως και για κάθε καλλιτέχνη. Νοιώθει συναισθήματα που, τολμώ να πω ότι, πλησιάζουν αυτά της γέννησης ενός παιδιού. Η έναρξη, από την άλλη είναι η χαρά της πρόκλησης, η αδρεναλίνη που σου χαρίζει η σκέψη ότι ξεκινάς κάτι καινούργιο και η ευθύνη, όμως, ότι θα πρέπει να καταφέρεις να το ολοκληρώσεις επαρκώς…
9. Ποίηση ή πεζογραφία. Πού κλίνει η ζυγαριά της ψυχής σας; Κι αν έπρεπε να επιλέξετε μόνο μία εκ των δύο πού θα κλίνατε και γιατί;
- Αν με ρωτούσες πριν μερικά χρόνια θα επέλεγα ξεκάθαρα την πεζογραφία και ειδικά το διήγημα. Μετά όμως έγραψα και μυθιστόρημα και είδα πόσο ωραία με έκανε να νιώθω και αυτό. Αργότερα έγραψα και ποίηση και ενώ νόμιζα πως με την έκδοση της πρώτης μου ποιητικής συλλογής είχα τελειώσει με αυτό το είδος, τώρα πιάνω τον εαυτό μου και πάλι να γράφει στίχους… Οπότε, δεν μπορώ και δεν θέλω να επιλέξω.
10. Θα θέλατε να μας αφιερώσετε κάποιο ποίημά σας ή κάποιο απόσπασμα που αγαπάτε πολύ;
- Θα σας αφιερώσω με πολλή αγάπη κάποιους αδημοσίευτους στίχους μου, οι οποίοι μελοποιήθηκαν από τον Γρηγόρη Πολύζο και σύντομα θα κυκλοφορήσουν σε δίσκο με τη φωνή του ταλαντούχου τραγουδιστή Γιώργου Γρηγορίου Κινέζου:
ΑΣΤΟΝ ΝΑ ΛΕΕΙ ΤΟΝ ΠΟΙΗΤΗ
Μου λες εκείνο που αξίζει
δεν είναι ό προορισμός.
Μα εμένα αυτό που με ορίζει
ειν’ ο δικός σου στοχασμός.
Με Κύκλωπες και Λαιστρυγόνες
δεν θέλω πια να πολεμώ.
Ούτε η Κίρκη ούτε οι γοργόνες
δεν θα απαλύνουν τον καημό.
Τι να το κάνω το ταξίδι
αν φτάσω και δεν είσ’ εκεί;
Μες τη ψυχή μου είναι βαρίδι
κι άστον να λέει τον ποιητή.
Βαρέθηκα να ταξιδεύω
να με παιδεύουν οι θεοί
όσο με κύματα παλεύω
φεύγει και χάνεται η ζωή.
Ποθώ απάνεμο λιμάνι
να ειν’ η δική μας η φωλιά.
Τίποτε άλλο δεν μου φτάνει
μόνο η δική σου αγκαλιά.
Σας ευχαριστώ για την παρουσία σας στην σελίδα μου. Εύχομαι κάθε επιτυχία σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο!
-Εγώ σας ευχαριστώ! Συνεχίστε την καλή δουλειά που κάνετε με την προβολή της λογοτεχνίας, των συγγραφέων και γενικά του πολιτισμού.


Δεν υπάρχουν σχόλια: