5 Ιουν 2017

Συνέντευξη στο ηλεκτρονικό περιοδικό Writersgr


[Συνέντευξη του Ανδρέα Καπανδρέου στην Αλίνα Παπαδοπούλου και στο ηλεκτρονικό περιοδικό Writersgrhttp://writersgr.blogspot.com.cy/]

1.   Πείτε μας πως αποφασίσατε να γράψετε το τελευταίο σας βιβλίο «Ο μυστικός σύντροφος του Ρήγα»;
Το να γράψω ένα μυθιστόρημα ήταν μια πρόκληση για μένα. Κάτι για το οποίο με παρότρυναν πολλοί που είχαν διαβάσει διηγήματά μου. Έμπνευση για το τελευταίο μου βιβλίο αποτέλεσε η ιστορία του Ιωάννη Καρατζά, συντρόφου του Ρήγα Φεραίου – Βελεστινλή. Το γεγονός ότι στις ιστορικές πηγές υπήρχαν σημαντικά κενά για τη ζωή του Καρατζά πριν την εμφάνισή του στη Βιέννη του 1790, πυροδότησαν τη δική μου φαντασία η οποία κάλυψε τα κενά αυτά με το συγκεκριμένο μυθιστόρημα.

2.  Μέσα από το βιβλίο σας θέλετε να στείλετε κάποια μηνύματα;
Πέραν από την αναφορά σε ιστορικά πρόσωπα η οποία αποτελεί φόρο τιμής στον Ρήγα και τους συντρόφους του, μέσα από το μυθιστόρημα προσπάθησα να δώσω και κάποια μηνύματα τα οποία έχουν εφαρμογή τόσο σε προσωπικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Αυτά έχουν να κάνουν με το υπέρτατο αγαθό της ελευθερίας, την κοινωνική δικαιοσύνη, καθώς και τον διαρκή αγώνα που πρέπει ο καθένας από εμάς να κάνει στηριζόμενος στις δικές του δυνάμεις και όχι σε ξένα δεκανίκια.

3.   Ποια είναι η ανταπόκριση του κοινού μέχρι τώρα;
Τα σχόλια που εισέπραξα μέχρι τώρα από όσους διάβασαν το βιβλίο είναι πολύ θετικά και ενθουσιώδη και αυτό ομολογώ ότι μου δίνει χαρά και μεγάλη ικανοποίηση.

4.  Ποιο είναι το συναίσθημα ενός συγγραφέα  που πιάνει πρώτη φορά το βιβλίο του στα χέρια του;
Είναι ένα υπέροχο συναίσθημα που δύσκολα μπορεί να περιγράψει κάποιος. Είναι η ολοκλήρωση μιας δημιουργίας που κάνει τον συγγραφέα να αισθάνεται σαν ένας μικρός θεός.

5.  Πόσο ταυτίζεστε με τον ήρωα του βιβλίου;
Ο Ιωάννης Καρατζάς ήταν μια ιστορική προσωπικότητα την οποία θαυμάζω. Μελετώντας τη ζωή του και γράφοντας για αυτόν σίγουρα ταυτίστηκα και ταξίδεψα μαζί του τόσο στο ιστορικό παρελθόν όσο και στο φανταστικό μέλλον.

6.  Είστε ευαίσθητος;
Με μερικά πράγματα είμαι ευαίσθητος ενώ με μερικά άλλα που θεωρώ ότι δεν αξίζουν τον κόπο, προσπαθώ να μην είμαι για να μην τα αφήνω να επηρεάζουν τη ζωή μου.

7.   Ποιος είναι ο μεγαλύτερος φόβος σας;
Δεν θεωρώ τον εαυτό μου ατρόμητο αλλά δεν φοβάμαι κάτι ιδιαίτερα.

8.  Ποια μουσική σας αρέσει;
Ακούω σχεδόν όλα τα ήδη μουσικής αλλά περισσότερο μου αρέσει η ροκ, ελληνική και ξένη.

9.  Τι όνειρα έχετε για το μέλλον;
Να είμαι καλά εγώ και οι άνθρωποι που αγαπώ.

10. Τι σας στεναχωρεί;
Τελευταία με στεναχωρούν πολύ οι πολιτικοί και τα ηλίθια κριτήρια βάσει τα οποία τους ψηφίζει ο κόσμος.

11. Πώς μπορεί κάποιος να προμηθευτεί το βιβλίο σας;
Από επιλεγμένα βιβλιοπωλεία ή επικοινωνώντας κατευθείαν με τον εκδοτικό οίκο Συμπαντικές Διαδρομές.

12. Ετοιμάζετε κάτι άλλο τώρα;
Πάντα κάτι έχω στα σκαριά…

13. Πώς ξεκινήσατε τη συγγραφή;
Από την ανάγκη να εκφράσω κάποια συναισθήματά μου αλλά και να πειραματιστώ γράφοντας.

14. Πόσα βιβλία έχετε γράψει και ποια είναι αυτά;
Μέχρι στιγμής έχω γράψει τρία βιβλία: 1. Το τρομακτικό μυστικό του Αϊνστάιν: αλλόκοτα διηγήματα (Επιφανίου, 2010), 2. Ο γιος της μάγισσας: αλλόκοτες ιστορίες (Συμπαντικές Διαδρομές, 2012) και 3. Ο μυστικός σύντροφος του Ρήγα: η άγνωστη μαρτυρία του Ιωάννη Καρατζά (Συμπαντικές Διαδρομές, 2016). Έχω επίσης συμμέτοχές με διηγήματά μου σε διάφορες  ανθολογίες.

15. Τι αγαπήσατε περισσότερο στο τελευταίο βιβλίο σας;
Το γεγονός ότι είναι το πρώτο μου μυθιστόρημα που εκδίδεται, καθώς και την ιδιαιτερότητα του θέματος που διαπραγματεύεται (πρόκειται για ένα ιστορικό μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας).

16. Ποιες αντιδράσεις είχαν η οικογένειά σας, τα αγαπημένα σας πρόσωπα όταν έμαθαν ότι θα εκδώσετε το βιβλίο σας;
Όταν τους ανακοίνωσα την έκδοση του πρώτου μου βιβλίο στη αρχή επικράτησε αμηχανία και αμέσως μετά ενθουσιασμός. Στα επόμενα δύο ήταν πιο προετοιμασμένοι.

17. Πώς αντιμετωπίζετε γενικά τις κριτικές, είτε θετικές είτε αρνητικές;
Ακούω με ενδιαφέρον τι έχει να πει κάποιος για τα βιβλία μου και προσπαθώ να αξιοποιήσω τις χρήσιμες συμβουλές ώστε να βελτιωθώ. Πάντα όμως έχω στο μυαλό μου ότι η κάθε κριτική είναι υποκειμενική και το κάθε σχόλιο πρέπει να φιλτράρεται από τον ίδιο τον συγγραφέα πριν ληφθεί σοβαρά υπόψη.

18. Τι προσφέρει το βιβλίο σας στον αναγνώστη;
Θεωρώ ότι προσφέρει ευχάριστη συντροφιά, έντονα συναισθήματα, πληροφορίες για ενδιαφέροντα ιστορικά γεγονότα καθώς και κάποια ηθικά διδάγματα τα οποία θα έπρεπε να μας προβληματίζουν περισσότερο σαν κοινωνία.

19. Όταν γράφατε γνωρίζατε από πριν την ιστορία ή είχατε κατεύθυνση από τους ήρωες σας;
Γνώριζα από πριν την ιστορία. Κάποιες φορές έτυχε να πάρω και κατεύθυνση από τους ίδιους τους ήρωες ή από την ροή του κειμένου αλλά αυτό αφορούσε παρακλάδια της βασικής ιστορίας. Τη βασική ιστορία την είχα σχεδιάσει πρώτα στο μυαλό μου.

20. Το τέλος το ορίζετε εσείς ή ο ήρωας σας;
Το ορίσαμε μαζί.

21. Από τι εμπνέεστε;
Από οτιδήποτε μπορεί να ακούσω, να δω, να διαβάσω ή ακόμα και να ονειρευτώ.

22. Ποια είναι η πιο ευτυχισμένη παιδική σας ανάμνηση;
Οι ανέμελες στιγμές με την οικογένειά μου.

23. Ποια ήταν η πιο σημαντική στιγμή της ζωής σας;
Η γέννηση των δύο μου παιδιών.

24. Γίνατε αυτό που ονειρευόσασταν να γίνεται;
Όταν ήμουν μικρός ονειρευόμουν να γίνω αστροναύτης, να ταξιδεύω στο διάστημα και να ανακαλύπτω εξωγήινους πολιτισμούς. Τελικά η μοίρα με έκανε βιβλιοθηκονόμο. Δεν έχω παράπονο όμως αφού εργάζομαι σε ένα περιβάλλον που μου αρέσει και που μου επιτρέπει, επίσης, να ταξιδεύω σε άλλους κόσμους μέσα από τα βιβλία.

25. Ποιο είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο που αντιμετωπίσατε στη συγγραφή; Ή μετά τη συγγραφή;
Για τη συγγραφή του τελευταίου μου βιβλίου χρειάστηκε αρκετή μελέτη που με ανάγκαζε να σταματώ το γράψιμο και να διαβάζω άλλα βιβλία που αναφέρονταν στην εποχή και τα ιστορικά γεγονότα στα οποία αναφέρομαι.

26. Καριέρα ή οικογένεια; Τι από τα δυο επιλέγετε;
Και τα δυο! Θεωρώ ότι μπορούν να συνδυαστούν.

27. Για τι έχετε μετανιώσει;
Για τίποτα.

28. Τι σας ενοχλεί περισσότερο στους άλλους;
Η βλακεία και η ιδιοτέλεια.

29. Τι σας αρέσει να διαβάζετε;
Διαβάζω σχεδόν τα πάντα. Μου αρέσει ιδιαιτέρως όμως το ιστορικό μυθιστόρημα και η λογοτεχνία του φανταστικού. Διαβάζω επίσης ιστορικά και πολιτικά βιβλία.

30. Ποιος είναι ο αγαπημένος σας συγγραφέας;
Ο Μ. Καραγάτσης.

31. Πείτε μας δυο πράγματα που δεν συγχωρείτε σε μια σχέση;
Την υποκρισία και το ψέμα.

32. Ένα όνειρο που είχατε από παιδί κι έχει πραγματοποιηθεί;
Να μεγαλώσω.

33. Έχετε κάποια χόμπι;
Ποδόσφαιρο, λογοτεχνία, συγγραφή.

34. Ποιά ήταν η τελευταία φορά που κλάψατε και γιατί;
Δεν θυμάμαι, ήμουν πολύ μικρός. Δάκρυσα πάντως όταν «έφυγαν» κοντινά μου πρόσωπα. Έτυχε όμως να δακρύσω και όταν διάβασα κάτι πολύ συγκινητικό.

35. Ποια ήταν η τελευταία φορά που γελάσατε και γιατί;
Σήμερα με κάτι αστείο που διάβασα στο διαδίκτυο.

36. Σε τι δεν μπορείτε να αντισταθείτε;
Να αποστρέψω το βλέμμα μου από τον πάγκο ενός βιβλιοπωλείου.

37. Έχετε σκεφτεί κάποια από τις ιστορίες των βιβλίων σας ως θεατρικό έργο ή κινηματογραφική ταινία;
Ναι, μπορώ να φανταστώ κάποιες από τις ιστορίες μου να γίνονται κινηματογραφική ταινία.

38. Υπάρχει κάποιος λογοτεχνικός χαρακτήρας από το βιβλίο σας τον οποίο θα σκεφτόσασταν να ξαναζωντανέψετε και σε επόμενα βιβλία;
Υπάρχουν κάποιες σκέψεις και γι’ αυτό.

39. Πείτε κάτι που θα θέλατε να ξέρει για εσάς το αναγνωστικό κοινό και οι θαυμαστές σας.
Στο βιβλιολογικό ιστολόγιο @Ανδρέας Καπανδρέου - http://andreaskandreou.blogspot.com μπορούν να διαβάζουν νέα για τα βιβλία μου, αλλά και γενικότερα για τη λογοτεχνία, τον πολιτισμό και τη βιβλιοθηκονομία.


Ο Μυστικός Σύντροφος του Ρήγα: η άγνωστη μαρτυρία του Ιωάννη Καρατζά
- Ιστορικό Μυθιστόρημα Επιστημονικής Φαντασίας -

Ο Ιωάννης Καρατζάς ήταν λόγιος, σύντροφος του Ρήγα (Φεραίου) Βελεστινλή και  καταγόταν από τη Λευκωσία της Κύπρου. Τα ιστορικά στοιχεία που υπάρχουν για τον Καρατζά ξεκινούν το 1790 στη Βιέννη, όταν αυτός ήταν ήδη 23 ετών. Για την προηγούμενη του ζωή οι ιστορικοί ερευνητές δεν έχουν καταφέρει να εντοπίσουν το παραμικρό. Λες και εμφανίστηκε από το πουθενά…
Η ιστορία θέλει τον Ιωάννη Καρατζά να εκτελείται από τους Τούρκους, μαζί με τον Ρήγα και έξι άλλους επαναστάτες, το 1798, στον πύργο Νεμπόιζα στο Βελιγράδι. Μόνο που τα γεγονότα, ίσως, να μην συνέβησαν έτσι ακριβώς …
Ας αφήσουμε, όμως, τον ίδιο τον Καρατζά να μας αφηγηθεί, μέσα από το άγνωστο αυτοβιογραφικό του κείμενο, αυτή την απίστευτη ιστορία που ξεκινά από το μέλλον και τελειώνει στο παρελθόν.

(Σημείωση: Το κείμενο που ακολουθεί αποτελεί πιστό αντίγραφο χειρόγραφου που ανακαλύφτηκε πρόσφατα, σε κρύπτη σκήτης στο Άγιο Όρος. Οι περίεργοι ισχυρισμοί του εξετάζονται από ομάδα επιστημόνων διαφόρων ειδικοτήτων, η οποία αποτελείται από ιστορικούς, γραφολόγους και κβαντικούς φυσικούς).  

Το κείμενο το Ιωάννη Καρατζά αρχίζει ως εξής:
«Όταν κάποτε, κάποιος, ανακαλύψει και διαβάσει αυτό το κείμενο, ίσως θεωρήσει την ιστορία μου εξωπραγματική, παράλογη και τρελή. Δεν θα τον αδικήσω. Το ίδιο θα έκανα κι εγώ στη θέση του. Όμως, αυτά που καταγράφω είναι η δική μου πραγματικότητα, η δική μου μαρτυρία για τα όσα βίωσα. Πιο κάτω θα διαβάσετε για τη σχέση μου με τον Ρήγα Βελεστινλή και για την άγνωστη ιστορία της Ελλάδας, η οποία σήμερα θα ήταν πολύ διαφορετική αν δεν συνέβαιναν όλα αυτά που διηγούμαι. Όσο κι αν ακούγεται εξωπραγματικό και απίστευτο, τα γεγονότα στα οποία αναφέρομαι ακολουθούν ανάποδη χρονολογική φορά. Πρώτα συνέβησαν αυτά που διαδραματίστηκαν μετά και ακολούθως αυτά που έγιναν πριν. Είναι τόσα πολλά και αλλόκοτα αυτά που έζησα, που μου είναι δύσκολο, μετά από τόσα χρόνια, να τα αποτυπώσω με ακρίβεια στο χαρτί. …»
Ιωάννης Καρατζάς

Βιογραφικό
Ο Ανδρέας Καπανδρέου (λογοτεχνικό ψευδώνυμο του Ανδρέα Κ. Ανδρέου) γεννήθηκε το 1972 στη Λευκωσία όπου ζει μέχρι σήμερα.
Σπούδασε Βιβλιοθηκονομία, Επιστήμες της Πληροφόρησης και Επιστήμες της Αγωγής στην Ελλάδα, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Κύπρο.
Από το 1996 εργάζεται στη Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Κύπρου.
Διετέλεσε πρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Βιβλιοθηκονόμων - Επιστημόνων Πληροφόρησης (ΚΕΒΕΠ). Επιστημονικά του άρθρα έχουν δημοσιευτεί σε βιβλία, περιοδικά και ιστοσελίδες.
Από το 2010 διατηρεί το ιστολόγιο @Ανδρέας Καπανδρέου (http://andreaskandreou.blogspot.com/) το οποίο ασχολείται με την λογοτεχνία, τα βιβλία, τον πολιτισμό και την βιβλιοθηκονομία.

Έργα
Ο Ανδρέας Καπανδρέου έχει εκδώσει μέχρι σήμερα τρία βιβλία:  
1.    «Το τρομακτικό μυστικό του Αϊνστάιν: αλλόκοτα διηγήματα» (Επιφανίου, 2010).
2.    «Ο γιος της μάγισσας: αλλόκοτες ιστορίες» (Συμπαντικές Διαδρομές, 2012).
3.    «Ο μυστικός σύντροφος του Ρήγα: η άγνωστη μαρτυρία του Ιωάννη Καρατζά» (Συμπαντικές Διαδρομές, 2016).
Διηγήματα του Ανδρέα έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά, τα ολλανδικά και τα γερμανικά και έχουν συμπεριληφθεί σε ανθολογίες και λογοτεχνικά περιοδικά.



Δεν υπάρχουν σχόλια: