3 Αυγ 2023

Ανακρίνοντας τη δασκάλα - συγγραφέα Έλενα Περικλέους

 

Θα θέλαμε αρχικά να συστηθείτε στους αναγνώστες του Βιβλιολογικού Ιστολογίου @Ανδρέας Καπανδρέου.

Το πιο δύσκολο να μιλάς για σένα. Να συστηθώ; Ακούγεται εύκολο αλλά τι γίνεται όταν τα καπέλα, όπως όλων μας, είναι πολλά; Θα μιλήσω για τα πιο αγαπημένα μου λοιπόν: Δασκάλα: Αγαπώ το σχολείο. Γιατί ένας δάσκαλος μπορεί να αλλάξει τον κόσμο. Και εγώ θέλω να τον αλλάξω τον κόσμο. Πολιτικός: Ασχολούμαι με την πολιτική γιατί είμαι ενεργός πολίτης και γιατί πίστευα πως οι πολιτικοί αλλάζουν τον κόσμο. Μάλλον οι δάσκαλοι και οι συγγραφείς τα καταφέρνουν καλύτερα! Ίσως τελικά να είναι οι ποιητές πολιτικοί εκείνοι που αλλάζουν τον κόσμο.

Συγγραφέας: Δεν φανταζόμουν ποτέ πως θα έγραφα. Μικρή είχα διάφορα θέματα με τη συγκέντρωση και τη συνέπειά μου στο σχολείο. Ξέρεις… προβληματική ορθογραφία, ξεχνούσα βιβλία, υπέρμετρη αγάπη για το διάλειμμα, τη φύση, τις σκανδαλιές. Δεν ήμουν με άλλα λόγια το «καλύτερο παιδί». Τα κατάφερα όμως. Και με το που ξεκίνησα δεν σταματώ. Αριθμώ τα 23 εκδομένα βιβλία. Αρκετά από αυτά και βραβευμένα. Βιβλιοφάγος: Αν μου ζητούσατε να βάλω σε λέξεις το τι πιο πολύ αγαπώ, θα σας μιλούσα για τα αγαπημένα μου βιβλία. Ναι, το παραδέχομαι, είμαι μια αθεράπευτη βιβλιοφάγος. Κάπου εκεί, στο «ζήσανε αυτοί καλά και εμείς καλύτερα», αποφάσισα, πως θέλω να ζήσω πραγματικά καλύτερα και αφιέρωσα την υπόλοιπη ζωή μου, στο να διαβάζω και να γράφω παραμύθια. Καθώς τα χρόνια περνούσαν ανακάλυψα σιγά σιγά πως τα παραμύθια λένε πάντα την αλήθεια αφού δεν τα διαβάζει κανείς για να κοιμηθεί γλυκά το βράδυ, αλλά για να ξυπνήσει στη ζωή.
Η συμβουλή μου; Να έχετε πάντα μαζί σας το λογοτεχνικό σας φαρμακείο, το οποίο να έχετε γεμάτο με παυσίλυπα. Παραμύθια δηλαδή που διώχνουν τη λύπη, και μαζί μ΄ αυτήν και όλα τα άλλα δεινά: τη μοναξιά, την αγωνία, τη ζήλια, τον εγωισμό…, αγκαλιάζοντας τρυφερά την ψυχή.
 
Πείτε μας λίγα λόγια για τα βιβλία σας που έχετε εκδώσει μέχρι σήμερα καθώς και ποιο είναι το κυριότερο χαρακτηριστικό τους.
 
Έχω εκδώσει 23 βιβλία. Μόνο 3 για ενήλικες. Αποφάσισα πως προτιμώ το παιδικό/εφηβικό βιβλίο. Εξάλλου το παιδικό/εφηβικό βιβλίο απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες. Γράφω μυθιστορήματα κυρίως. Θεματολογία παντός καιρού. Είτε για ό,τι αγαπώ βαθιά, είτε για ό,τι με προβληματίζει. Περιβάλλον, μυστήριο, σκύλοι (τους λατρεύω εξού και η τριλογία «Με τα Μάτια ενός Σκύλου) , μύθος και αλήθεια, νέες οπτικές στον τρόπο που αντικρίζουμε τον κόσμο, παραμύθια που λένε αλήθειες και φυσικά δύσκολα θέματα, σεξουαλική κακοποίηση, στερεότυπα, απώλεια, σχολικός εκφοβισμός... Αν θα έπρεπε να εντοπίσω το κύριο χαρακτηριστικό τους θα έλεγα πως με ενδιαφέρει η πρωτοτυπία στην ιδέα από τη μια αλλά και από την άλλη το μήνυμα. Για να γράψω νιώθω πως πρέπει να έχω κάτι καινούριο να πω, κάτι που να προσθέτει. Δεν τα καταφέρνω πάντα. Το προσπαθώ! Για παράδειγμα το υπό έκδοση καινούριο μου βιβλίο σχετίζεται με τη μεγάλη αναζήτηση του πάντα. Αυτό το για πάντα που αναζητούμε. Αγάπη για πάντα, φίλοι για πάντα, ζωή για πάντα. Υπάρχει το πάντα; Ιδού η απορία!
 
Ετοιμάζετε κάποια καινούργια δουλειά αυτό τον καιρό;
 
Σκέφτομαι για κάτι εντελώς καινούριο σε δύο χρόνους που να σχετίζεται με την Κύπρο και τους μύθους της. Θα δω πως θα μου βγει. Ο Αύγουστος είναι ο κύριος συγγραφικός μου μήνας.

Ποιος είναι ο αγαπημένος σας συγγραφέας, ποιο βιβλίο του θα
συστήνατε για ανάγνωση και γιατί;

Έχω πολλούς. Λατρεύω κλασσικούς όπως Καζαντζάκη και Λουντέμη. Εννοείται πως ο Ελύτης είναι ο αγαπημένος μου ποιητής. Για εκείνο το Ελ που και εκείνος αγαπά. Για την Ελλάδα, για την Ελευθερία και για εκείνη την Ελένη που κάποτε ερωτεύτηκε. Δεν συστήνω εύκολα βιβλία για ανάγνωση γιατί πιστεύω στην απόλυτα προσωπική, ερωτική θα έλεγα, αποκλειστική, σχέση του αναγνώστη με το βιβλίο. Θα έλεγα, για όσους δεν τον ανακαλύψει, να ψάξουν τον Fredrik Backman. Όλα του τα βιβλία απλώς υπέροχα!
 
Ποιος συγγραφέας / βιβλίο  θεωρείτε ότι σας έχει επηρεάσει
περισσότερο στον τρόπο σκέψης / έκφρασής / θεματολογίας σας και γιατί;

Δεν υπάρχει ένας/μία. Δεν θα έπρεπε να υπάρχει ένας/ μία. Ο τρόπος σκέψης, έκφρασης, θεματολογίας, θα έπρεπε για κάθε συγγραφέα να είναι ρευστός. Καμία στασιμότητα δεν θα έπρεπε να είναι αποδεκτή. Να αναστοχαζόμαστε και να αλλάζουμε. Δεν αναφέρομαι στον πυρήνα μας φυσικά, εκτός και αν είναι σάπιος. Προς το καλύτερο αν είναι δυνατόν. Αλλιώς επαναλαμβανόμαστε…
 
Επιλέξτε ένα αγαπημένο σας τραγούδι που θα θέλατε να αφιερώσετε στους αναγνώστες αυτής της συνέντευξης.
 
Ακόμη πιο δύσκολο. Αγαπώ την μουσική. Θα επιλέγω όμως το «Χρωματιστά» του Κώστα Χατζή.




 

Δεν υπάρχουν σχόλια: