13 Οκτ 2016

Συνέντευξη με τον συγγραφέα Ανδρέα Καπανδρέου [στους Θεματοφύλακες Βιβλίων]




Οι Θεματοφύλακες Βιβλίων, επίσημοι χορηγοί του φεστιβάλ "Όψεις του Φανταστικού", που πραγματοποιείται από τις εκδόσεις Συμπαντικές Διαδρομές στην όμορφη Κύπρο, έχουν την χαρά να φιλοξενούν τον συγγραφέα Ανδρέα Καπανδρέου, αλλά και το καινούργιο του μυθιστόρημα με τίτλο "Ο Μυστικός Σύντροφος του Ρήγα". 

Ελάτε μαζί μας να ανακαλύψουμε τι έχει να μας πει.



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Γεννήθηκα στη Λευκωσία το 1972. Σπούδασα Βιβλιοθηκονομία, Επιστήμες Πληροφόρησης και Επιστήμες της Αγωγής και εργάζομαι στη Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Κύπρου.

Είμαι συνεργάτης της ηλεκτρονικής πύλης για το βιβλίο Bookia.gr και διατηρώ και το προσωπικό μου ιστολόγιο @Ανδρέας Καπανδρέου το οποίο ασχολείται με τη λογοτεχνία, το βιβλίο, τον πολιτισμό και τη βιβλιοθηκονομία.

Έχω εκδώσει τις συλλογές διηγημάτων «Το τρομακτικό μυστικό του Αϊνστάιν»  (Επιφανίου, 2010) και «Ο γιός της Μάγισσας» (Συμπαντικές Διαδρομές, 2012). 

Το μυθιστόρημα μου «Ο μυστικός σύντροφος του Ρήγα» θα κυκλοφορήσει στις 23 Σεπτεμβρίου 2016 από τις Συμπαντικές Διαδρομές.

Διηγήματά μου έχουν δημοσιευτεί σε λογοτεχνικά περιοδικά και σε ανθολογίες ενώ κάποια έχουν μεταφραστεί και δημοσιευτεί και στο εξωτερικό.


Ένα βίντεο για τον συγγραφέα Ανδρέα Καπανδρέου και το βιβλίο του "Ο μυστικός σύντροφος του Ρήγα" των εκδόσεων Συμπαντικές Διαδρομές, από τους Θεματοφύλακες Βιβλίων:


Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Κύριε Καπανδρέου καλησπέρα σας. Πριν αρχίσουμε την συνέντευξη θέλουμε να σας καλώς ορίσουμε στο blog μας και να σας ευχαριστήσουμε  για τον χρόνο σας.

Έχετε σπουδάσει Βιβλιοθηκονομία και εργάζεστε στην Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Κύπρου. Έχετε ήδη εκδώσει δύο συλλογές διηγημάτων  και ετοιμάζεστε και για το τρίτο σας βιβλίο. Θα έλεγε κανείς ότι περιτριγυρίζεστε από βιβλία, πότε ήταν η πρώτη σας επαφή μαζί τους; Διαβάζατε λογοτεχνία στα παιδικά και εφηβικά σας χρόνια;

Η πρώτη μου επαφή με τα βιβλία ήταν σε πολύ μικρή ηλικία, από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου έχω στενή σχέση με αυτά. Φυσικά, όπως όλα τα παιδιά, ξεκίνησα κι εγώ με παιδικά βιβλία. Κατά τη διάρκεια της εφηβείας θυμάμαι να εισβάλουν στον κόσμο μου και να τον επηρεάζουν κάνοντας τον πιο όμορφο και προσδίδοντας του φαντασία και χρώματα, διάφοροι συγγραφείς από τους οποίους ξεχωρίζω τους Ιούλιο Βερν, την Πηνελόπη Δέλτα αλλά και τον Φρέντυ Γερμανό.

Στα βιβλία σας υπογράφετε με ψευδώνυμο. Κατά την άποψη σας γιατί πιστεύετε πως το κάνουν αυτό οι συγγραφείς;

Υπάρχουν διάφοροι λόγοι που μπορεί να ωθήσουν έναν συγγραφέα να χρησιμοποιήσει ψευδώνυμο. Κάποιοι, κατά καιρούς, το έχουν κάνει για να κρύψουν την πραγματική τους ταυτότητα, κάποιοι άλλοι επειδή δεν τους άρεσε το όνομά τους ή επειδή ήθελαν να «κόψουν» τους οικογενειακούς τους δεσμούς με συγγενικά τους πρόσωπα. Κάποιοι άλλοι ίσως θεωρούν ότι ένα ψευδώνυμο θα τους δώσει περισσότερη αναγνωρισιμότητα ή ότι θα τους φέρει πιο κοντά στο αναγνωστικό κοινό. Στη δική μου περίπτωση προσπάθησα να εξηγήσω τον λόγο για τον οποίο χρησιμοποίησα λογοτεχνικό ψευδώνυμο μέσα από το χιουμοριστικό διήγημα  «Η περιπέτεια ενός ονόματος ή Γιατί Ανδρέας Καπανδρέου» το οποίο περιλαμβάνεται στο βιβλίο «Το τρομακτικό μυστικό του Αϊνστάιν: αλλόκοτα διηγήματα» (Επιφανίου, 2010).

Διαβάζετε στον ελεύθερο χρόνο σας; Ποιο λογοτεχνικό είδος και ποιον συγγραφέα θα λέγατε ότι προτιμάτε;

Διαβάζω πάρα πολύ και προσπαθώ ακόμα και τον χρόνο που αναμένω σε μια υπηρεσία να τον εκμεταλλεύομαι διαβάζοντας. Τα αγαπημένα μου λογοτεχνικά είδη είναι το ιστορικό μυθιστόρημα και η επιστημονική φαντασία. Επίσης, μου αρέσει ιδιαιτέρως να διαβάζω διηγήματα. Οι προτιμήσεις μου όσον αφορά τους συγγραφείς θα έλεγα ότι αλλάζουν κατά περιόδους αλλά επηρεάζονται και από την ψυχική μου διάθεσή. Την εποχή αυτή λατρεύω τον Στίβεν Κινγκ, με ενθουσιάζουν τα ιστορικά μυθιστορήματα του Γιάννη Καλπούζου ενώ με εντυπωσιάζει η καθαρότητα σκέψης της Σώτης Τριανταφύλλου.

Γράφετε περισσότερο φανταστική λογοτεχνία; Έχετε κάποια αδυναμία σε αυτό το είδος και γιατί;

Γράφω διάφορα είδη λογοτεχνίας. Αν μετρήσω τα κείμενά μου μάλλον αυτά της φανταστικής λογοτεχνίας υπερέχουν αριθμητικά (από αυτά που έχουν εκδοθεί σίγουρα  υπερέχουν). Η αδυναμία που έχω σε αυτό το είδος δεν μπορεί να εξηγηθεί με μια απλή  απάντηση. Υποθέτω ότι τα διαβάσματα, τα βιώματα αλλά και ο χαρακτήρας του καθενός μας συμβάλλουν στη διαμόρφωση και των λογοτεχνικών του προτιμήσεων.

Στην Ελλάδα οι εκδοτικοί οίκοι δεν εμπιστεύονται και τόσο εύκολα νέους συγγραφείς αλλά προτιμούν τα μεγάλα ονόματα. Ισχύει κάτι τέτοιο και για την Κύπρο;

Η Κύπρος αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του ευρύτερου ελληνικού λογοτεχνικού και εκδοτικού χώρου αφού τόσο τα βιβλία που εκδίδονται στην Κύπρο όσο και αυτά που εκδίδονται στην Ελλάδα απευθύνονται σε ένα ενιαίο κοινό, το ελληνόγλωσσο κοινό των δύο χωρών. Είναι αναπόφευκτο λοιπόν να ισχύουν περίπου οι ίδιοι όροι αγοράς και οι παθογένειες που αφορούν τις εκδόσεις να μεταφέρονται από την μητρόπολη και στην Κύπρο. 

Τι είναι αυτό που σας εμπνέει κατά την συγγραφή των διηγημάτων σας; 

Είναι διάφορα τα ερεθίσματα που μπορεί να μου προκαλέσουν έμπνευση για μια ιστορία. Από κάτι που διάβασα  ή είδα, από κάποιο συναίσθημα που μου δημιουργήθηκε, από μια μουσική ή ένα στίχο, ακόμα και από ένα όνειρο ή έναν εφιάλτη που είχα…

Το πρώτο σας βιβλίο με τίτλο «Το τρομακτικό μυστικό του Αϊνστάιν» αποτελείται από φανταστικά και χιουμοριστικά διηγήματα. Μιλήστε μας λίγο για αυτό.

«Το τρομακτικό μυστικό του Αϊνστάιν» αποτελείται από 12 ιστορίες οι οποίες ποικίλουν μεταξύ τους όσον αφορά τη θεματολογία. Ανάμεσα σε αυτές μπορεί κάποιος να διαβάσει διηγήματα φαντασίας, επιστημονικής φαντασίας, χιουμοριστικά, αστυνομικά κ.α. Τα διηγήματα αυτά γράφτηκαν μέσα σε μια δεκαετία και τελικά εκδόθηκαν το 2010. Το πρώτο διήγημα το οποίο έχει χαρίσει το όνομά του σε ολόκληρη την συλλογή έχει σαν θέμα την μαρτυρία μιας γυναίκας η οποία αποδεικνύει ότι έχει όντως πραγματοποιηθεί το γνωστό Πείραμα της Φιλαδέλφειας, κατά το οποίο το Αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό κατάφερε, βάσει κάποιων θεωριών του Αϊνστάιν, να πετύχει την τηλεμεταφορά. 

«Ο γιος της Μάγισσας» είναι το πρώτο διήγημα του δεύτερου βιβλίου σας που έχει και τον ίδιο τίτλο. Μπορώ να σας πω ότι το ξεχώρισα λίγο περισσότερο από τις υπόλοιπες ιστορίες σας. Πως αποφασίσατε να γράψετε μία ιστορία που να αναφέρεται στο Βιβλίο του Διαβόλου;

Η Βίβλος του Διαβόλου είναι ένα υπαρκτό βιβλίο το οποίο σήμερα βρίσκεται στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Σουηδίας στη Στοκχόλμη. Διαβάζοντας λοιπόν για αυτό και για τους μύθους που ακολουθούσαν τη συγγραφή του μου κίνησε την περιέργεια και προσπάθησα να φανταστώ πως και γιατί κάποιος θα έμπαινε στη διαδικασία να γράψει αυτό το βιβλίο. Έτσι, αναμιγνύοντας τα πραγματικά ιστορικά γεγονότα με τη δική μου φαντασία αλλά και με διάφορους μεσαιωνικούς μύθους έπλασα την ιστορία του μοναχού Αρμίνιου, του συγγραφέα της Βίβλου.

Ας μιλήσουμε για το καινούργιο βιβλίο σας που βρίσκεται υπό έκδοση. Πρόκειται για την ιστορία ενός άντρα ονόματι Ιωάννη Καρατζά. Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για την υπόθεση της ιστορίας;

Ο Ιωάννης Καρατζάς είναι ένα υπαρκτό, ιστορικό πρόσωπο. Πρόκειται για τον Κύπριο, λόγιο και σύντροφο του Ρήγα Φεραίου - Βελεστινλή με τον οποίο είχαν την ίδια τύχη. Οι ελάχιστες ιστορικές πηγές που υπάρχουν για τον Καρατζά εξαντλούνται στα πρακτικά της δίκης που διεξάχθηκε από Αυστριακό δικαστήριο. Κατά τη διάρκεια της δίκης ο Καρατζάς μαζί με τον Ρήγα και άλλους 6 συντρόφους τους βρέθηκαν ένοχοι για τις επαναστατικές τους ιδέες και παραδόθηκαν στις Οθωμανικές αρχές οι οποίες τελικά τους εκτέλεσαν (1798). Υπάρχουν ακόμα και κάποια ίχνη που μαρτυρούν το πέρασμά του από την Πέστη (πόλη στην οποία και συνελήφθη) αλλά και για τη συγγραφική του δραστηριότητα. Οι ιστορικοί ερευνητές που προσπάθησαν να βρουν περισσότερα στοιχεία για τον Ιωάννη Καρατζά απέτυχαν. Δεν κατάφεραν να εντοπίσουν τίποτα σχετικά με την προηγούμενη του ζωή. Λες και ο Καρατζάς εμφανίστηκε στη Βιέννη του 1790 από το πουθενά! 
Αυτό το ιστορικό κενό, λοιπόν, προσπάθησα να γεμίσω με αυτό μου το μυθιστόρημα. 

Στο συγκεκριμένο βιβλίο συνδυάζονται οι δύο μεγάλες λογοτεχνικές μου αγάπες∙ η επιστημονική φαντασία και το ιστορικό μυθιστόρημα. Είμαι πολύ περήφανος για το γεγονός ότι μέσω του συγκεκριμένου βιβλίου συμβάλω και εγώ με τον τρόπο μου στην ανάδειξη της προσωπικότητας του Ιωάννη Καρατζά αλλά και της συμβολής του Ρήγα Φεραίου – Βελεστινλή στην επανάσταση του 1821.

Αντιμετωπίσατε κάποια δυσκολία κατά την συγγραφή του έργου σας;

Ειδικά για το ιστορικό κομμάτι, ανέτρεξα σε σχετική βιβλιογραφία και μελέτησα πηγές και αρχειακό υλικό. Τα στοιχεία που κατάφερα να μαζέψω με βοήθησαν να μπω στο κλίμα της εποχής αλλά μου έδωσαν και υλικό για το μυθιστόρημά μου. Η μελέτη, λοιπόν, με ανάγκαζε για μεγάλα χρονικά διαστήματα να σταματώ την συγγραφή για να διαβάσω και μετά να επανέρχομαι. Πρόκειται για ένα συγγραφικό εγχείρημα το οποίο κράτησε σχεδόν τέσσερα χρόνια.

Ποια είναι τα επόμενα σας μελλοντικά σχέδια;

Έχω στα σκαριά μια ποιητική συλλογή, έχω ανέκδοτα διηγήματα και ιστορίες διάσπαρτα δημοσιευμένες σε διάφορες ανθολογίες και περιοδικά τα οποία κάποια στιγμή θέλω να μαζέψω και να τα εκδώσω σε μια ενιαία συλλογή. Επίσης, έχω και κάποιες ιδέες για μυθιστορήματα οι οποίες όμως χρειάζονται ωρίμανση…

Για το τέλος θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε ξανά για τον χρόνο και για την συνέντευξη που δεχτήκατε να μας δώσετε. Εμείς από την μεριά μας σας ευχόμαστε να είναι καλοτάξιδο το καινούργιο σας βιβλίο και να έχετε πάντα επιτυχίες σε όλους τους τομείς της ζωής σας. Θα θέλατε να πείτε κάτι στους αναγνώστες σας;

Στους αναγνώστες των βιβλίων μου, θέλω να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ για την στήριξη και την αγάπη τους. Τέλος, θέλω να ευχαριστήσω και εσάς για αυτή την όμορφη συνέντευξη και για την ευκαιρία που μου δώσατε να μιλήσω για τη δουλειά μου.



ΥΠΟΘΕΣΗ

Η παράξενη ιστορία του Ιωάννη Καρατζά που ξεκινά στην τουρκοκρατούμενη Αθήνα του 2103 μ.Χ. και συνεχίζεται στη Βιέννη του 1790 μ.Χ., όπως αυτή καταγράφηκε από τον ίδιο:

«Όταν κάποτε, κάποιος, ανακαλύψει και διαβάσει αυτό το κείμενο, ίσως θεωρήσει την ιστορία μου εξωπραγματική, παράλογη και τρελή. Δεν θα τον αδικήσω. Το ίδιο θα έκανα κι εγώ στη θέση του.

Όμως, αυτά που καταγράφω είναι η δική μου πραγματικότητα, η δική μου μαρτυρία για τα όσα βίωσα. Πιο κάτω θα διαβάσετε για τη σχέση μου με τον Ρήγα Βελεστινλή και για την άγνωστη ιστορία της Ελλάδας, η οποία σήμερα θα ήταν πολύ διαφορετική αν δεν συνέβαιναν όλα αυτά που διηγούμαι.

Όσο κι αν ακούγεται εξωπραγματικό και απίστευτο, τα γεγονότα στα οποία αναφέρομαι ακολουθούν ανάποδη χρονολογική φορά. Πρώτα συνέβησαν αυτά που διαδραματίστηκαν μετά και ακολούθως αυτά που έγιναν πριν.

Είναι τόσα πολλά και αλλόκοτα αυτά που έζησα, που μου είναι δύσκολο, μετά από τόσα χρόνια, να τα αποτυπώσω με ακρίβεια στο χαρτί. Συγχωρέστε με, λοιπόν, για τυχόν ατέλειες στις περιγραφές μου…»



Συνέντευξη: Χριστίνα Μιχελάκη
Οπτικοακουστικό υλικό: Νάγια Γούγου- Μητροπούλου

Δεν υπάρχουν σχόλια: