16 Σεπ 2014

Ανδρέας Καπανδρέου: Ανακαλύπτοντας Τον “Γιο Της Μάγισσας” (συνέντευξη στον Γιώργο Μπιλικά)

[Συνέντευξη που δόθηκε στον Γιώργο Μπιλικά και δημοσιεύτηκε στο ιστολόγιο ORFEUS: http://orfeusblog.wordpress.com  και στην ιστοσελίδα MUSIC HEAVEN: http://www.musicheaven.gr]

Ο Ανδρέας Καπανδρέου γεννήθηκε και ζει στη Λευκωσία. Σπούδασε Βιβλιοθηκονομία, Επιστήμες της Πληροφόρησης και Επιστήμες της Αγωγής  στην Ελλάδα, στο Ηνωμένο Βασίλειο και στην Κύπρο. 
Έχει γράψει τα βιβλία: «Το τρομακτικό μυστικό του Αϊνστάιν» (2010) και «Ο γιος της μάγισσας» (2012). Άρθρα και διηγήματά του έχουν δημοσιευτεί σε ανθολογίες, περιοδικά, αλλά και στο διαδίκτυο. 
Κάποια από τα διηγήματα του έχουν μεταφραστεί και δημοσιευτεί στα αγγλικά και στα ολλανδικά.

Ανδρέα…
Με την ευκαιρία της γνωριμίας μας στις εκδηλώσεις Όψεις του Φανταστικού αφενός, αλλά και με την έκδοση από τις Εκδόσεις ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ του βιβλίου «Ο Γιος της Μάγισσας» αφετέρου, σκέφθηκα να κάνουμε μαζί μια μικρή κουβέντα για να σε γνωρίσουν οι φίλοι αναγνώστες. Η ερώτηση είναι κλασσική και δεν είναι η πρώτη φορά που εκδίδεις δικό σου βιβλίο. Όμως, τι ένιωσες όταν το έπιασες στα χέρια σου; Η χαρά σου ήταν η ίδια με την πρώτη φορά ή άλλαξε κάτι;

Γιώργο καταρχήν θέλω να σε ευχαριστήσω για τη δυνατότητα που μου δίνεις να επικοινωνήσω με τους αναγνώστες σου. Το συναίσθημα που νιώθει ο συγγραφέας όταν πιάνει για πρώτη φορά στα χέρια του ένα αντίτυπο από βιβλίο που ο ίδιος έχει γράψει, δεν μπορεί να αποτυπωθεί με λόγια. Νομίζω ότι το συναίσθημα αυτό μπορεί να συγκριθεί μόνο με το συναίσθημα που νιώθει ένας γονιός με τη γέννηση του παιδιού του – αφού και το βιβλίο είναι «παιδί» του κάθε συγγραφέα, κομμάτι του εαυτού του,  βγαλμένο μέσα από τη ψυχή και το μυαλό του. Έτσι, όπως νιώθεις χαρά για τη γέννηση του κάθε σου παιδιού, χαίρεσαι και για την έκδοση του κάθε σου βιβλίου. Φυσικά, την πρώτη φορά, και στις δύο περιπτώσεις, το αίσθημα είναι πρωτόγνωρο και αυτό ίσως το κάνει πιο συναρπαστικό.

Μίλησε μας για τα διηγήματα που απαρτίζουν το βιβλίο. Υπάρχουν αναφορές σε μια μεγάλη ποικιλία από είδη του φανταστικού. Είχες συγκεκριμένες πηγές έμπνευσης;

«Ο γιος της μάγισσας» αποτελείται από δεκαπέντε διηγήματα τα οποία σαν κοινό χαρακτηριστικό τους έχουν το αλλόκοτο, είτε όσον αφορά στην εξέλιξη της πλοκής, είτε στο τέλος τους. Αλλόκοτη όμως είναι και η ίδια η συνύπαρξη όλων αυτών των διηγημάτων μέσα στο βιβλίο.  Ανάμεσα σε αυτά μπορεί κανείς να διαβάσει ιστορίες τρόμου, φαντασίας, επιστημονικής φαντασίας αλλά και «mainstream» ιστορίες οι οποίες όμως έχουν κάτι το παράξενο που τις κατατάσσει στην κατηγορία του αλλόκοτου. Πηγή έμπνευσης έχει αποτελέσει κατά καιρούς κάτι που έχω ακούσει, ή έχω διαβάσει, μια κινηματογραφική ταινία, ένα τραγούδι, ένας πίνακας ζωγραφικής ή ακόμα και ένα όνειρο που έχω δει.

Πως κρίνεις την πορεία σου μέχρι τώρα σαν συγγραφέας; Πιστεύεις ότι στην Ελλάδα και στην Κύπρο υπάρχει χώρος για συγγραφείς που ασχολούνται με την λογοτεχνία του φανταστικού;

Έχω γράψει δύο βιβλία και έχω συμμετάσχει με διηγήματά μου σε κάποιες ανθολογίες. Η πορεία μου σαν συγγραφέας είναι αυτή που είναι και δεν θα ήθελα να την κρίνω. Κάποιος θα μπορούσε να πει ότι είναι ικανοποιητική και κάποιος άλλος ότι θα μπορούσε να ήταν καλύτερη. Εγώ δεν κολλάω σε αυτά και ούτε έχω κάποιο άγχος να αποδείξω κάτι. Γράφω όταν έχω χρόνο και έμπνευση, επειδή αυτό ευχαριστεί πρώτα εμένα. Είναι γεγονός ότι η λογοτεχνία του φανταστικού σε Ελλάδα και Κύπρο δεν είναι τόσο ανεπτυγμένη όσο σε άλλες χώρες. Παρ’ όλα αυτά βλέπουμε να γίνονται σημαντικές προσπάθειες για ανάπτυξή της. Χώρος υπάρχει αλλά  προσπαθούμε να τον επεκτείνουμε ώστε και η λογοτεχνία του φανταστικού να αποκτήσει επιτέλους τον ζωτικό χώρο που δικαιούται.

Το μεγαλύτερο διήγημα στο βιβλίο σου αναφέρεται στο περίφημο βιβλίο του διαόλου. Πες μας κάποια περισσότερα πράγματα για αυτό και για το ίδιο το βιβλίο του διαόλου. Πιστεύεις ότι υπάρχει περίπτωση αυτός ο μύθος να έχει αληθινά στοιχεία;

Το διήγημα «Ο γιος της μάγισσας» που έχει δώσει και τον τίτλο στο βιβλίο, αναφέρεται σε ένα υπαρκτό παράξενο βιβλίο το οποίο σήμερα βρίσκεται πολύ καλά φυλαγμένο στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Σουηδίας στην Στοκχόλμη. Πρόκειται για το βιβλίο Codex Gigas γνωστό και ως «Βιβλίο του Διαβόλου». Η ιστορία του μπερδεύεται με τον μύθο και είναι δύσκολο να ξεχωρίσεις πού τελειώνει η αλήθεια και που αρχίζει η μυθοπλασία. Το διήγημα σαφέστατα και περιέχει αληθινά στοιχεία τα οποία έχω εντοπίσει μέσα από έρευνα που έχω κάνει. Έχω, όμως, εμβολιάσει την ιστορία και με τη δική μου φαντασία.

Ray Bradbury. Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που σου έρχεται στο μυαλό όταν ακούς αυτό το όνομα;

«Φαρενάιτ 451». Η θερμοκρασία στην οποία καίγεται ένα βιβλίο, και ο τίτλος του εκπληκτικού βιβλίου που έγραψε ο RayBradbury. Ένα βιβλίο το οποίο με συγκινεί σαν φίλο της επιστημονικής φαντασίας, σαν ελεύθερα σκεπτόμενο άνθρωπο αλλά και σαν άτομο που εξ επαγγέλματος ασχολείται με τα βιβλία και τη φύλαξή τους.

Κατάγεσαι από την Κύπρο. Θα έλεγες ότι σε επηρέασαν κάποιοι από τους μύθους και ιστορίες που έχεις ακούσει;

Εννοείται ότι η ιστορία και οι μύθοι με τους οποίους μεγαλώνει κάποιος τον επηρεάζουν και του δημιουργούν ερεθίσματα. Μπορώ πολύ εύκολα να θυμηθώ κάποια διηγήματά μου τα οποία πηγάζουν μέσα από την ιστορία και μυθολογία της ιδιαίτερης μου πατρίδας, της Κύπρου.

Θα έλεγες ότι είσαι αυθόρμητος συγγραφέας, που κουβαλάει πάντοτε μαζί του ένα μπλοκάκι για να γράφει την κάθε έμπνευση του ή είσαι μεθοδικός και οργανώνεις προσεχτικά την κάθε σου κίνηση;

Θα έλεγα ότι δεν είμαι ούτε το ένα ούτε το άλλο. Μπλοκάκι σίγουρα δεν κουβαλώ αφού όλα τα γράφω, πλέον, κατευθείαν στον υπολογιστή μου. Ούτε ιδιαίτερα μεθοδικός θα έλεγα ότι είμαι. Τις εμπνεύσεις μου τις αποθηκεύω αρχικά στο μυαλό μου και μετά, όταν αυτές ωριμάσουν, τις μεταφέρω στον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Μερικές από αυτές τις ιδέες εξελίσσονται σε ιστορίες, ενώ μερικές άλλες παραμένουν στον σκληρό δίσκο του υπολογιστή για μελλοντική αξιοποίηση.

Πιστεύεις ότι η λογοτεχνία του φανταστικού έχει μέλλον στην Ελλάδα και στην Κύπρο; Πως βλέπεις την συμμετοχή σου στους Θρύλους του Σύμπαντος ΙΙΙ και ποια είναι η γνώμη σου για αυτή την ανθολογία σαν θεσμό;

Η λογοτεχνία του φανταστικού έχει μέλλον και στην Ελλάδα και στην Κύπρο και σε όλο τον κόσμο επειδή πολύ απλά ο άνθρωπος έχει ανάγκη να επεκτείνει τη φαντασία του πέρα από τα γνωστά όρια. Οι φανταστικές ιστορίες  που περιγράφονται, μέσα από το συγκεκριμένο είδος λογοτεχνίας, πέραν από τη ψυχαγωγία που προσφέρουν, διαχρονικά, βοήθησαν το ανθρώπινο γένος να οραματιστεί και να δημιουργήσει. Οι ανθολογίες «Θρύλοι του Σύμπαντος» είναι μια πολύ καλή προσπάθεια που δίνει τη δυνατότητα σε νέους  (αλλά και παλιότερους) έλληνες συγγραφείς του φανταστικού να δημοσιεύσουν κείμενά τους και να έρθουν σε επαφή με το αναγνωστικό κοινό. Χαίρομαι που συμμετέχω σε αυτή την προσπάθεια και εύχομαι να συνεχιστεί με την έκδοση πολλών τέτοιων τόμων. Όσον αφορά εμένα προσωπικά, συμμετείχα στους «Θρύλους του Σύμπαντος ΙΙ» με το διήγημα «Νεκρικά έθιμα στον πλανήτη Ογκλ» και στους «Θρύλους του Σύμπαντος ΙΙΙ» με το διήγημα επιστημονικής φαντασίας «Από μια έκρηξη ξεκίνησαν όλα».

Έχεις μέχρι τώρα συμμετοχή και σε δύο εκδηλώσεις Όψεις του Φανταστικού, όπου μίλησες για το βιβλίο σου και για την συμμετοχή σου στους Θρύλους του Σύμπαντος. Κάτι που σου έμεινε και πως βλέπεις αυτή την προσπάθεια που γίνεται με τις Όψεις του Φανταστικού;

Αυτό που κρατάω από τις συγκεκριμένες εκδηλώσεις είναι η επαφή μου με τον κόσμο, η γνωριμία μου με συγγραφείς και άλλα αξιόλογα άτομα του χώρου. Η προσπάθεια που γίνεται από τις Συμπαντικές Διαδρομές για τη διάδοση της Λογοτεχνίας του Φανταστικού είναι πραγματικά αξιέπαινη και αξίζει της στήριξης όλων μας.

Ετοιμάζεις κάτι καινούργιο; Ίσως κάτι μεγαλύτερο, ένα μυθιστόρημα;

Συνεχώς κάτι γράφω. Η αλήθεια είναι ότι δουλεύω εδώ και καιρό πάνω σε ένα μυθιστόρημα το οποίο όμως δεν ξέρω τι κατάληξη θα έχει. Αν η προσπάθειά μου ευοδωθεί θα το πληροφορηθείτε…

Ανδρέα σε ευχαριστώ για τον χρόνο σου

Εγώ ευχαριστώ για τη φιλοξενία.



Πηγή: 

http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=Blog&file=page&blogger=orfeus


Δεν υπάρχουν σχόλια: