Την ημερίδα που διοργάνωσε το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου παρακολούθησαν 300 εκπαιδευτικοί Δημοτικής, Μέσης Γενικής και Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, καθώς και στελέχη του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού.
Θέμα της ήταν η ανάπτυξη της φιλαναγνωσίας στα
σχολεία και η δημιουργία κοινοτήτων αναγνωστών.
Η ημερίδα περιλάμβανε τρεις κύριες εισηγήσεις
και επτά παράλληλες συνεδρίες/βιωματικά εργαστήρια που εστίασαν σε πρακτικές με τις οποίες οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να εισαχθούν στον κόσμο του βιβλίου και να δημιουργήσουν μια σταθερή σχέση με την ανάγνωση.
Σε δίωρη παράλληλη Συνεδρία / Εργαστήριο, στο πλαίσιο της ημερίδας, παρουσίασα εισήγηση με τίτλο «Κυπριακές Σχολικές Βιβλιοθήκες: Ένταξή τους στο εκπαιδευτικό σύστημα» η οποία περιλάμβανε τα ακόλουθα θέματα:
Σχολική βιβλιοθήκη (ορισμός), Ο ρόλος της σχολικής Βιβλιοθήκης, Οργάνωση βιβλιοθήκης, Λειτουργίες βιβλιοθήκης, Ένταξη της σχολικής βιβλιοθήκης στην εκπαιδευτική διαδικασία, Προσωπικό, Νέες τεχνολογίες, Ηλεκτρονικές πηγές πληροφόρησης, Σημερινή πραγματικότητα, Ιδανική βιβλιοθήκη, Σχολική βιβλιοθήκη και φιλαναγνωσία, Δράσεις. Ακολούθησε συμπλήρωση ερωτηματολογίων ατομικά και ανά ομάδες και έγινε συζήτηση.
Από την παρουσίαση και τη συζήτηση που ακολούθησε διαφάνηκε η αναγκαιότητα ύπαρξης και σωστής λειτουργίας μιας σχολικής βιβλιοθήκης σε κάθε σχολική μονάδα. Η βιβλιοθήκη μπορεί να συνεισφέρει τα μέγιστα όσον αφορά τη φιλαναγνωσία, και τη δημιουργία κουλτούρας για την αγάπη του βιβλίου και την πνευματική καλλιέργεια του μαθητή.
Η Σχολικές βιβλιοθήκες πρέπει αρχικά να οργανωθούν σωστά, να στελεχωθούν και να ενταχθούν στο εκπαιδευτικό σύστημα, όπως συμβαίνει σε όλες τις προηγμένες πολιτισμικά χώρες.
Οι διεθνείς καλές πρακτικές δείχνουν ότι οι σχολικές Λέσχες Ανάγνωσης πρέπει να στηρίζονται στις σχολικές βιβλιοθήκες και τους Βιβλιοθηκονόμους.
Στις άλλες παρουσίάσεις της ημερίδας:
Στις άλλες παρουσίάσεις της ημερίδας:
Η Καθηγήτρια Teresa Cremin, του Open University του Ηνωμένου Βασιλείου, στην
εισήγησή της με θέμα «Teachers as
Readers: Building communities of engaged readers» ανέπτυξε το θέμα της
ανάγνωσης για ευχαρίστηση και τόνισε τη σημασία να αποτελεί κυρίαρχη
προτεραιότητα των σχολείων μας. Αναφέρθηκε σε έρευνές της που έδειξαν τα
χαρακτηριστικά που πρέπει να έχουν οι εκπαιδευτικοί και τι πρέπει να κάνουν,
για να βοηθήσουν τα παιδιά να αναπτύξουν εσωτερικά κίνητρα για ανάγνωση βιβλίων
και για να δημιουργήσουν κοινότητες αναγνωστών στα σχολεία. Έδειξε ότι η σχέση
των ίδιων των εκπαιδευτικών με το βιβλίο είναι καταλυτική για τη σχέση των
παιδιών με το βιβλίο.
Η Ομότιμη Καθηγήτρια του Εθνικού και
Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Άντα
Κατσίκη- Γκίβαλου, στην εισήγησή της «Η
φιλαναγνωσία στη σχολική πράξη» ανέπτυξε τον ρόλο της ανάγνωσης στην
πολύπλευρη διαμόρφωση των παιδιών, και κυρίως τη σχέση του παιδιού με το βιβλίο
στον σχολικό χώρο. Μέσα από πολλά παραδείγματα, εστίασε στις τρεις βασικές
παραμέτρους με τις οποίες μπορούμε να προσεγγίσουμε τα βιβλία: Στον συγγραφέα,
στο κείμενο και στον αναγνώστη. Παρουσίασε παιγνιώδεις δημιουργικές
δραστηριότητες που σχετίζονται άμεσα με τις παραπάνω παραμέτρους, όπως
εφαρμόστηκαν σε σχολεία.
Ο Επίκουρος Καθηγητής Γιάννης Παπαδάτος, από το Πανεπιστήμιου του Αιγαίου, μέσα από την
εισήγησή του «Η Λέσχη Ανάγνωσης. Η
σύστασή της. Δραστηριότητες και η σχέση της με τη φιλαναγνωσία και τη
δημιουργική γραφή» παρουσίασε τον τρόπο σύστασης και λειτουργίας των λεσχών
ανάγνωσης τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η
λειτουργία Λεσχών Ανάγνωσης στα σχολεία, κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική για την
καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργία κοινοτήτων αναγνωστών.
ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΕΣ/ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ:
1. Η διδακτική προσέγγιση της ποίησης. Δραστηριότητες φιλαναγνωσίας και δημιουργικής γραφής / Γιάννης Σ. Παπαδάτος
2. Διάβασμα… φανατική συνήθεια! Καλές πρακτικές και δράσεις για να αναπτύξουμε παιδιά-φιλαναγνώστες / Μαρίνα Γεωργίου Μωριά
3. Πλέοντας... με πυξίδα το βιβλίο / Ήρα Παπαγεωργίου
4. Δημιουργική ανάγνωση λογοτεχνικού βιβλίου στο δημοτικό σχολείο: Η σημαντικότητα της ολοκλήρωσης ενός βιβλίου και δράσεις φιλαναγνωσίας που σχετίζονται με αυτό / Δήμητρα Χαραλάμπους
5. Πώς να κερδίσουμε τα αγόρια ως αναγνώστες και παραγωγούς δημιουργικού λόγου / Φωτεινή Θεοδούλου
6. Διδακτικές προσεγγίσεις προώθησης της φιλαναγνωσίας μέσα από τη διαθεματικότητα των διδακτικών αντικειμένων της Μέσης Εκπαίδευσης / Φρίξος Μιχαηλίδης
7. Κυπριακές Σχολικές Βιβλιοθήκες: Ένταξή τους στο εκπαιδευτικό σύστημα / Ανδρέας Κ. Ανδρέου (Καπανδρέου)
Περισσότερα για τις παράλληλες συνεδρίες:
http://www.pi.ac.cy/pi/files/anakoinoseis/2017_2018/filanagnosia_ergastiria.pdf
1. Η διδακτική προσέγγιση της ποίησης. Δραστηριότητες φιλαναγνωσίας και δημιουργικής γραφής / Γιάννης Σ. Παπαδάτος
2. Διάβασμα… φανατική συνήθεια! Καλές πρακτικές και δράσεις για να αναπτύξουμε παιδιά-φιλαναγνώστες / Μαρίνα Γεωργίου Μωριά
3. Πλέοντας... με πυξίδα το βιβλίο / Ήρα Παπαγεωργίου
4. Δημιουργική ανάγνωση λογοτεχνικού βιβλίου στο δημοτικό σχολείο: Η σημαντικότητα της ολοκλήρωσης ενός βιβλίου και δράσεις φιλαναγνωσίας που σχετίζονται με αυτό / Δήμητρα Χαραλάμπους
5. Πώς να κερδίσουμε τα αγόρια ως αναγνώστες και παραγωγούς δημιουργικού λόγου / Φωτεινή Θεοδούλου
6. Διδακτικές προσεγγίσεις προώθησης της φιλαναγνωσίας μέσα από τη διαθεματικότητα των διδακτικών αντικειμένων της Μέσης Εκπαίδευσης / Φρίξος Μιχαηλίδης
7. Κυπριακές Σχολικές Βιβλιοθήκες: Ένταξή τους στο εκπαιδευτικό σύστημα / Ανδρέας Κ. Ανδρέου (Καπανδρέου)
Περισσότερα για τις παράλληλες συνεδρίες:
http://www.pi.ac.cy/pi/files/anakoinoseis/2017_2018/filanagnosia_ergastiria.pdf
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου