Διηγήματα έρωτα, τρέλας και θανάτου / Κιρόγα ; μετ. Δήμητρα Παπαβασιλείου. Αθήνα: Ροές, 2014.
Ο Ουρουγουανός συγγραφέας Οράσιο Κιρόγα (Horacio Quiroga, 1878-1937) θεωρείται ο πατέρας του ισπανοαμερικανού διηγήματος αφού το ανέδειξε σε ξεχωριστό και αυθύπαρκτο λογοτεχνικό είδος. Επηρεασμένος από τους Πόε, Μωπασάν και Κίπλινγκ, αλλά και από τα απίστευτα τραύματα που του επέφερε η μοίρα κατά τη διάρκεια της ζωής του έχει σαν κύριο θέμα των συγκεκριμένων διηγημάτων τον θάνατο.
Τα διηγήματα του εν λόγω βιβλίου αποτελούν μια επιλογή από την συλλογή διηγημάτων Cuentos de amor, de locura de muerte (Διηγήματα έρωτα, τρέλας και θανάτου) που κυκλοφόρησε στα ισπανικά το 1917.
Στην συγκεκριμένη ελληνική έκδοση περιλαμβάνονται τα διηγήματα:
Η περόνη: Ο κοσμηματοποιός που κάρφωσε στην καρδιά σκοτώνοντας την ενοχλητική και ζηλιάρα γυναίκα του με ένα αιχμηρό κόσμημα (περόνη).
Η αποκεφαλισμένη κότα: Η ιστορία τεσσάρων διανοητικά καθυστερημένων αδερφών που αποκεφάλισαν την μικρότερη τους αδερφή μιμούμενοι τον αποκεφαλισμό μιας κότας που είδαν λίγη ώρα πριν.
Τα πλοία της αυτοχειρίας: Πλοία που ταξιδεύουν μόνα τους στον ωκεανό χωρίς πλήρωμα αφού οι ναύτες που ήταν μέσα, πηδούσαν σαν υπνωτισμένοι στη θάλασσα και πνίγονταν.
Το πουπουλένιο μαξιλάρι: Ένα παράσιτο που ζούσε ανάμεσα στα πούπουλα ενός μαξιλαριού ρουφούσε κρυφά το αίμα της κοπέλας που κοιμόταν πάνω του μέχρι που την αφαίμαξε και την σκότωσε.
Ο λυσσασμένος σκύλος: Ημερολογιακή αφήγηση ενός άντρα που δαγκώθηκε από λυσσασμένο σκύλο και τρελάθηκε από την αρρώστια του ζώου.
Ακολουθώντας το ρεύμα: Ένας άντρας που δαγκώθηκε από δηλητηριώδες φίδι, προσπαθεί να σωθεί ταξιδεύοντας μέσα σε ένα κανό, ζώντας τις τελευταίες του στιγμές ανάμεσα σε παραισθήσεις.
Ηλίαση: Η ιστορία από του θανάτου του αφεντικού του όπως την βίωσε ένας σκύλος.
Το άγριο μέλι: Ένας άντρας κατά τη διάρκεια εξερεύνησής του στο δάσος τρώει δηλητηριασμένο μέλι και ναρκώνεται με αποτέλεσμα να γίνει βορά για σαρκοφάγα μυρμήγκια.
Στο τέλος του βιβλίου ακολουθεί ένα πολύ ενδιαφέρον Επίμετρο της Δήμητρας Παπαβασιλείου. Το Επίμετρο περιλαμβάνει ένα κείμενο με τίτλο: «Οράσιο Κιρόγα: ο Έντγκαρ Άλλαν Πόε της νοτιοαμερικανικής μεθορίου», Εργοβιογραφία του Οράσιο Κιρόγα και Βιβλιογραφικό σημείωμα.
Από το οπισθόφυλλο:
Φόνοι, αναπάντεχοι θάνατοι, μοιραίες συμπτώσεις, νοσηροί και ματαιωμένοι έρωτες, παράξενες ασθένειες, παραισθήσεις και παραληρήματα, φρίκη μπροστά στο αναπόδραστο, κίνδυνοι που παραμονεύουν στην πεδιάδα, στο παρθένο δάσος αλλά και στα πιο καλοβαλμένα σπίτια, συνθέτουν το ιδιότυπο όσο και συναρπαστικό σύμπαν του θεμελιωτή του ισπανοαμερικάνικου διηγήματος Οράσιο Κιρόγα (1878-1937), του Πόε της Λατινικής Αμερικής, όπως εύλογα χαρακτηρίζεται, ο οποίος συνδυάζει με μοναδικό τρόπο το ύφος και τη θεματολογία του Αμερικανού μετρ του τρόμου, του Μωπασσάν και του Κίπλινγκ.
Ο Ουρουγουανός συγγραφέας Οράσιο Κιρόγα (Horacio Quiroga, 1878-1937) θεωρείται ο πατέρας του ισπανοαμερικανού διηγήματος αφού το ανέδειξε σε ξεχωριστό και αυθύπαρκτο λογοτεχνικό είδος. Επηρεασμένος από τους Πόε, Μωπασάν και Κίπλινγκ, αλλά και από τα απίστευτα τραύματα που του επέφερε η μοίρα κατά τη διάρκεια της ζωής του έχει σαν κύριο θέμα των συγκεκριμένων διηγημάτων τον θάνατο.
Τα διηγήματα του εν λόγω βιβλίου αποτελούν μια επιλογή από την συλλογή διηγημάτων Cuentos de amor, de locura de muerte (Διηγήματα έρωτα, τρέλας και θανάτου) που κυκλοφόρησε στα ισπανικά το 1917.
Στην συγκεκριμένη ελληνική έκδοση περιλαμβάνονται τα διηγήματα:
Η περόνη: Ο κοσμηματοποιός που κάρφωσε στην καρδιά σκοτώνοντας την ενοχλητική και ζηλιάρα γυναίκα του με ένα αιχμηρό κόσμημα (περόνη).
Η αποκεφαλισμένη κότα: Η ιστορία τεσσάρων διανοητικά καθυστερημένων αδερφών που αποκεφάλισαν την μικρότερη τους αδερφή μιμούμενοι τον αποκεφαλισμό μιας κότας που είδαν λίγη ώρα πριν.
Τα πλοία της αυτοχειρίας: Πλοία που ταξιδεύουν μόνα τους στον ωκεανό χωρίς πλήρωμα αφού οι ναύτες που ήταν μέσα, πηδούσαν σαν υπνωτισμένοι στη θάλασσα και πνίγονταν.
Το πουπουλένιο μαξιλάρι: Ένα παράσιτο που ζούσε ανάμεσα στα πούπουλα ενός μαξιλαριού ρουφούσε κρυφά το αίμα της κοπέλας που κοιμόταν πάνω του μέχρι που την αφαίμαξε και την σκότωσε.
Ο λυσσασμένος σκύλος: Ημερολογιακή αφήγηση ενός άντρα που δαγκώθηκε από λυσσασμένο σκύλο και τρελάθηκε από την αρρώστια του ζώου.
Ακολουθώντας το ρεύμα: Ένας άντρας που δαγκώθηκε από δηλητηριώδες φίδι, προσπαθεί να σωθεί ταξιδεύοντας μέσα σε ένα κανό, ζώντας τις τελευταίες του στιγμές ανάμεσα σε παραισθήσεις.
Ηλίαση: Η ιστορία από του θανάτου του αφεντικού του όπως την βίωσε ένας σκύλος.
Το άγριο μέλι: Ένας άντρας κατά τη διάρκεια εξερεύνησής του στο δάσος τρώει δηλητηριασμένο μέλι και ναρκώνεται με αποτέλεσμα να γίνει βορά για σαρκοφάγα μυρμήγκια.
Στο τέλος του βιβλίου ακολουθεί ένα πολύ ενδιαφέρον Επίμετρο της Δήμητρας Παπαβασιλείου. Το Επίμετρο περιλαμβάνει ένα κείμενο με τίτλο: «Οράσιο Κιρόγα: ο Έντγκαρ Άλλαν Πόε της νοτιοαμερικανικής μεθορίου», Εργοβιογραφία του Οράσιο Κιρόγα και Βιβλιογραφικό σημείωμα.
Από το οπισθόφυλλο:
Φόνοι, αναπάντεχοι θάνατοι, μοιραίες συμπτώσεις, νοσηροί και ματαιωμένοι έρωτες, παράξενες ασθένειες, παραισθήσεις και παραληρήματα, φρίκη μπροστά στο αναπόδραστο, κίνδυνοι που παραμονεύουν στην πεδιάδα, στο παρθένο δάσος αλλά και στα πιο καλοβαλμένα σπίτια, συνθέτουν το ιδιότυπο όσο και συναρπαστικό σύμπαν του θεμελιωτή του ισπανοαμερικάνικου διηγήματος Οράσιο Κιρόγα (1878-1937), του Πόε της Λατινικής Αμερικής, όπως εύλογα χαρακτηρίζεται, ο οποίος συνδυάζει με μοναδικό τρόπο το ύφος και τη θεματολογία του Αμερικανού μετρ του τρόμου, του Μωπασσάν και του Κίπλινγκ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου