20 Μαρ 2012

Ε. Χ. Γονατάς: ο λογοτέχνης του παράδοξου

Οφείλω να ομολογήσω ότι δεν γνώριζα τον Επαμεινώνδα Χ. Γονατά (1924-2006)! Μου τον «σύστησε» ένας φίλος μου καθηγητής νεοελληνικής λογοτεχνίας, λέγοντάς μου ότι τα διηγήματα μου του θυμίζουν αυτά του παραδοξογράφου, όπως έχει χαρακτηριστεί Ε. Χ. Γονατά.
Έψαξα λοιπόν στη Βιβλιοθήκη και βρήκα τα ακόλουθα (μικρά σε μέγεθος) βιβλία του συγγραφέα:

1.      Ο ταξιδιώτης, εκδ. Στιγμή, 1984 (πρωτοεκδόθηκε το 1945)

2.      Η κρύπτη, εκδ. Στιγμή 1991 (πρωτοεκδόθηκε το 1959)

3.      Το βάραθρο, εκδ. Στιγμή 1984 (πρωτοεκδόθηκε το 1963)

4.      Οι αγελάδες, εκδ. Στιγμή 1987 (πρωτοεκδόθηκε το 1963)

5.      Ο φιλόξενος καρδινάλιος, εκδ. Στιγμή 1987

Καταβρόχθισα και τα πέντε βιβλιαράκια πολύ σύντομα αφού περιείχαν μερικά πολύ μικρά διηγήματα (κάποια αποτελούνται μόνο από μερικές μόνο γραμμές, κάποια άλλα καταλαμβάνουν μερικές σελίδες, ενώ το μεγαλύτερό του διήγημα είναι «Ο φιλόξενος καρδινάλιος» - 61 σελίδες).
Χάρηκα που ανακάλυψα τον Ε. Χ. Γονατά. Κάποια από τα διηγήματά του μου άρεσαν πολύ και παρόλο που δεν μπορώ να ταυτιστώ μαζί του, μπορώ να καταλάβω γιατί ο φίλος μου ο νεοελληνιστής ισχυρίστηκε ότι τα κείμενά μας μοιάζουν. Με ευκολία θα χαρακτήριζα μάλιστα μερικά από τα διηγήματα του αλλόκοτα…
Ψάχνοντας στοιχεία για τον Γονατά, στο διαδίκτυο, εντόπισα ένα βραβευμένο ντοκιμαντέρ της Εύας Στεφανή που επιμένει σε μια καθημερινή εκτεταμένη συζήτηση μαζί του. Το βίντεο παρουσιάστηκε στην εκπομπή της ΝΕΤ «Παρασκήνιο», είναι πενηντάλεπτη και έχει σαν τίτλο «Επισκέψεις στο σπίτι του Ε. Χ. Γονατά».
Βλέποντας τον Επαμεινώντα Γονατά να μιλά ζωντανά μπροστά στη κάμερα, μπορεί κάποιος να καταλάβει καλύτερα τον χαρακτήρα του και να εντοπίσει διάφορα στοιχεία που συναντά στα κείμενά του (όπως η αγάπη του για τα λουλούδια, η εξοικείωσή του με τα ψάρια και τα πουλιά, κτλ).


Δεν υπάρχουν σχόλια: