20 Οκτ 2019

Συνέντευξη στις Συμπαντικές Διαδρομές με αφορμή την έκδοση του βιβλίου "Η παράξενη ιστορία του Ευριπίδη Παπαδόπουλου και άλλα διηγήματα"


- Καλημέρα σας. 
Τι σημαίνει η συγγραφή για εσάς; 
Πως νιώθετε κάθε φορά που τελειώνετε τη συγγραφή μια σελίδας του βιβλίου σας; Πιστεύεται ότι η συγγραφή καλύπτει κάποιες βαθύτερες ανάγκες σας και αν ναι ποιες είναι αυτές;

Καλημέρα και σας ευχαριστώ για την ευκαιρία που μου δίνεται για ακόμα μια φορά  να επικοινωνήσω με τους αναγνώστες σας.
Η συγγραφή αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής μου. Για μένα είναι τρόπος έκφρασης, ίσως και εκτόνωσης.  Με την ολοκλήρωση ενός λογοτεχνικού έργου, είτε  αυτό είναι διήγημα, είτε ποίημα ή μυθιστόρημα, η ικανοποίηση που νιώθω είναι μεγάλη, ειδικά όταν το αποτέλεσμα είναι αντάξιο των προσδοκιών μου.
Οι βαθύτερες ανάγκες που καλύπτει η συγγραφή είναι αυτή της επικοινωνίας με τους αναγνώστες, αλλά και της ανάγκης του συγγραφέα να «ταξιδέψει» σε άλλους κόσμους και να ζήσει άλλες καταστάσεις που ο ίδιος δημιούργησε.

 -Για ποιο λόγο θα προτείνατε σε έναν άγνωστο, πιθανό αναγνώστη του βιβλίου σας, να το αγοράσει και να το διαβάσει;

Θα πρότεινα σε κάποιον άγνωστο να αγοράσει και να διαβάσει ένα βιβλίο που θα του τραβήξει την προσοχή (όχι απαραίτητα το δικό μου) επειδή θεωρώ ότι η αγοράζοντας ένα βιβλίο, αγοράζεις ένα εισιτήριο για ένα φανταστικό ταξίδι. Δεν είναι βέβαια, όλα τα βιβλία το ίδιο συναρπαστικά, όπως δεν είναι και όλα τα ταξίδια. Το δικό μου βιβλίο το έγραψα χρησιμοποιώντας τη φαντασία μου και τις τεχνικές εκείνες που με βάση τα δικά μου κριτήρια το κάνουν συναρπαστικό, απρόοπτο και ευανάγνωστο. Είναι με λίγα λόγια ένα βιβλίο το οποίο εγώ θα αγόραζα, θα διάβαζα και θα το απολάμβανα. Προτείνω λοιπόν σε όσους εμπιστεύονται το γράψιμο αλλά και τα αναγνωστικά μου γούστα να το αποκτήσουν και να το διαβάσουν.   

-Θέλω να διαλέξετε ένα απόσπασμα από ένα βιβλίο σας, ένα πολύ χαρακτηριστικό απόσπασμα, να το παραθέσετε εδώ και μετά να το σχολιάσετε. Πιστεύω ότι είναι ίσως ο καλύτερος δυνατός τρόπος για να μπορέσετε να αποκαλύψετε σε κάποιον αυτό που νιώθετε και πιστεύετε πραγματικά για αυτό το βιβλίο σας.

[Απόσπασμα από το διήγημα «Όταν παγώνει ο χρόνος», από το βιβλίο «Η παράξενη ιστορία του Ευριπίδη Παπαδόπουλου και άλλα διηγήματα»  (Συμπαντικές Διαδρομές, 2019)]:

Με τον καιρό, όχι απλά συνήθισα αυτή την ιδιαίτερη εμπειρία, αλλά άρχισα κιόλας να την απολαμβάνω. Από τότε που κατάλαβα ότι είχα αυτή την ιδιαιτερότητα, προσπάθησα να την μετατρέψω σε πλεονέκτημα. Δεν έχω μιλήσει ποτέ και σε κανέναν ξανά γι’ αυτή μου την ικανότητα και σπάνια πλέον χαραμίζω την 25η ώρα της ημέρας μου για ύπνο. Κατά τη διάρκεια αυτής της μοναχικής, ομολογουμένως, αλλά πολύ ενδιαφέρουσας ώρας, προσπάθησα να εξερευνήσω διάφορα πράγματα και καταστάσεις χρησιμοποιώντας το πλεονέκτημα τού να κινούμαι χωρίς να γίνομαι αντιληπτός από κανένα.
Δεν ντρέπομαι να ομολογήσω ότι χρησιμοποίησα αυτή την αλλόκοτη επιπλέον ώρα προς όφελός μου, αλλά και για να ικανοποιήσω την περιέργειά μου.  Ναι, μπήκα στον πειρασμό να μπω σε ξένα σπίτια, για να τα εξερευνήσω και για να περιεργαστώ  προσωπικά αντικείμενα γνωστών μου αλλά και εντελώς αγνώστων. Βλέπετε, οι  συναγερμοί των σπιτιών και των καταστημάτων την 25η ώρα δεν κτυπούσαν, τα σκυλιά ποτέ δεν γαύγιζαν και δεν υπήρχε κίνδυνος να με δει κανένας.
Ναι, μπήκα στον πειρασμό και έκλεψα χρήματα από εκείνον τον διεφθαρμένο πολιτικό, που ενώ όλοι γνωρίζαμε ότι έπαιρνε μίζες, συνεχώς κατάφερνε να τη γλιτώνει. Εντάξει, παραδέχομαι, ότι έκλεψα και από άλλους... Προσπαθούσα όμως πάντα να παίρνω χρήματα από πολύ πλούσιους και από άτομα που είχαν καταχραστεί τη θέση τους, για να τα αποκτήσουν. Το έβλεπα σαν κάθαρση, σαν την τιμωρία που μόνο εγώ μπορούσα να τους επιβάλω!
Το μάτι του τύπου που με παρενοχλούσε και με έδερνε στο σχολείο, εγώ το μελάνιασα. Έχει πλάκα να γρονθοκοπάς  με όλη σου τη δύναμη κάποιον πολύ πιο μεγαλόσωμο από εσένα και αυτός να μην αντιδρά καθόλου επειδή είναι «παγωμένος». Περισσότερη πλάκα βέβαια θα είχε αν μπορούσα να τον έβλεπα μετά το «ξεπάγωμα»,  όταν θα παρατηρούσε το πρησμένο μάτι του στον καθρέφτη και όταν θα προσπαθούσε να αντιληφθεί τι είχε συμβεί. Δεν μπορούσα όμως να ρισκάρω να βρεθώ εκεί όταν θα ξυπνούσε. Την ασφάλεια που μου παρείχε η 25η ώρα δεν μπορούσε να μου την προσφέρει καμιά άλλη από αυτές του συμβατικού εικοσιτετράωρου.
Πάντα είχα τον νου μου μήπως εκείνη την επιπλέον ώρα, που τριγυρνούσα μονάχος στον κόσμο, δω ακόμα κάποιον που είχε την ίδια ικανότητα με μένα. Ποτέ όμως δεν συνάντησα οποιονδήποτε να κινείται.
Ένα διάστημα μού είχε περάσει από το μυαλό να αποκαλύψω το μυστικό μου και να προσφέρω τις υπηρεσίες μου ως αστυνομικός ντετέκτιβ ή ως μυστικός πράκτορας του κράτους. Απέκλεισα όμως αυτό το ενδεχόμενο, αφού σκέφτηκα πως σε όποιον το πρότεινα θα με έβγαζε τρελό. Ακόμα όμως και αν κατάφερνα να πείσω κάποιους, μάλλον θα προσπαθούσαν να  εκμεταλλευτούν εμένα και την ικανότητά μου. Άστε που μπορεί να βρισκόμουν κατηγορούμενος για τις ληστείες και τις διαρρήξεις που είχα κάνει. Θα έχανα, επίσης και το μεγάλο πλεονέκτημα που είχα απέναντι σε όλο τον κόσμο που δεν γνώριζε αυτή μου την ικανότητα.
Το οικονομικό δεν με απασχολούσε πλέον, αφού μπορούσα πολύ εύκολα να βρω χρήματα όποια στιγμή ήθελα. Οποιοδήποτε θέμα μου κινούσε το ενδιαφέρον μπορούσα να το διερευνήσω με τη βοήθεια της αορατότητας που μου προσέφερε  η 25η ώρα. Με τον τρόπο αυτό μπορούσα να δω για παράδειγμα ποιος κοιμάται με ποια, τι μυστικά κρύβει κάθε σπίτι, κάθε υπολογιστής, κάθε τηλεφωνική συσκευή… Ανακάλυψα στοιχεία για πολιτικούς που χρηματίζονταν, για ευυπόληπτους μεγαλοεπιχειρηματίες που εκμεταλλεύονταν ανήλικα παιδιά,  για εταιρείες που κερδοσκοπούσαν αδιαφορώντας για το κακό που προκαλούσαν στην υγεία των ανθρώπων και στο περιβάλλον. Έμαθα απίστευτα πράγματα για γνωστούς και αγνώστους και πραγματικά αηδίασα με την υποκρισία και την ψευτιά που κυριαρχεί σε αυτόν τον κόσμο.
Με τον καιρό πήρα το θέμα πιο σοβαρά και σαν ένας νέος Ρομπέν των Δασών προσπαθούσα να επιβάλω την τάξη και τον νόμο με τον δικό μου τρόπο.

Σχολιασμός του αποσπάσματος:
Στο συγκεκριμένο διήγημα κατέθεσα και τελικά έζησα στο πρόσωπο του πρωταγωνιστή της ιστορίας, μια φαντασίωση που είχα από μικρός. Να μπορώ να γίνομαι αόρατος και να κάνω ό,τι θέλω με αυτή μου την υπερφυσική ιδιότητα. Χάρισα λοιπόν στον ήρωα της ιστορίας μια επιπλέον ώρα κάθε εικοσιτετράωρο κατά την οποία μπορούσε να δράσει χωρίς να τον βλέπει κανείς. Τον άφησα να χρησιμοποιήσει την αορατότητά του όπως αυτός ήθελε ή όπως η πλοκή της ιστορίας πρόσταζε (ή μήπως όπως το δικό μου υποσυνείδητο φαντασιωνόταν;). Έτσι δημιουργήθηκε το συγκεκριμένο φανταστικό διήγημα με τον πρωταγωνιστή να πρέπει να διαχειριστεί αυτή του την αλλόκοτη ιδιότητα, να εκμεταλλεύεται το πλεονέκτημα που αυτή του χάρισε αλλά και να υφίσταται τις συνέπειές της.



-Ο σκοπός μας σαν Εκδόσεις ήταν και είναι να φέρουμε τους συγγραφείς στο προσκήνιο και σίγουρα τους συγγραφείς δίπλα στους αναγνώστες, μέσα στην κοινωνία. Με τις Όψεις του Φανταστικού και τις ανθολογίες μας πιστεύουμε ότι σε μεγάλο βαθμό το έχουμε καταφέρει. Πως βλέπετε τη συμμετοχή σας στο Φεστιβάλ Όψεις του Φανταστικού 2019 στην Κύπρο και γενικά τις δραστηριότητες των Συμπαντικών Διαδρομών στην Κύπρο αλλά και στην Ελλάδα όλα αυτά τα χρόνια; Πιστεύετε ότι τελικά θα καταφέρουμε να φέρουμε τους συγγραφείς και τη λογοτεχνία στο προσκήνιο;

Η προσπάθεια των Συμπαντικών Διαδρομών να προβάλουν τη λογοτεχνία αλλά και τους ίδιους τους συγγραφείς είναι αξιέπαινη και αξιοθαύμαστη. Μέσα από τα επιτυχημένα λογοτεχνικά φεστιβάλ, τις εκδόσεις και τις παρουσιάσεις βιβλίων μπροστά σε  πλήθος κόσμου στις μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας και της Κύπρου, οι Συμπαντικές Διαδρομές έχουν πετύχει σε μεγάλο βαθμό τον στόχο τους. Είναι τιμή μου να συμμετέχω παρουσιάζοντας τα βιβλία μου σε αυτές τις εκδηλώσεις και ευχαριστώ για ακόμα μια φορά τον εκδοτικό οίκο Συμπαντικές Διαδρομές για την ευκαιρία μου μου δίνει να παρουσιάσω τα έργα μου μπροστά στο κοινό.


-Ένα σίγουρα μεγάλο ερώτημα για κάθε αναγνώστη που λατρεύει έναν συγγραφέα είναι πως θα είναι σαν απλός άνθρωπος, τι συνήθειες θα έχει. Τι τρώει, τι μουσική του αρέσει, που ταξίδεψε και πολλά άλλα πράγματα.
Μιλήστε μας για τον εαυτό σας ώστε να γνωρίσουν οι φίλοι αναγνώστες τον άνθρωπο πίσω από τον συγγραφέα.

Παρόλο που δεν μου αρέσει να μιλώ για τον εαυτό μου θα προσπαθήσω να το κάνω σεβόμενος την ερώτηση σας.
Μεγάλωσα και ζω στη Λευκωσία και έχω ευτυχήσει να έχω δύο υπέροχες κόρες.  Εργάζομαι στη Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Κύπρου και έχω σπουδές στη Βιβλιοθηκονομία, τις Επιστήμες Πληροφόρησης και τις Επιστήμες της Αγωγής.
Από μουσική προτιμώ τη ροκ (ελληνική και ξένη) αλλά μου αρέσει και το έντεχνο και το ρεμπέτικο ρεπερτόριο.
Διατροφικά θα μπορούσα να καταταχθώ στα παμφάγα.
Μου αρέσουν πολύ τα ταξίδια, τόσο τα συμβατικά όσο και τα νοητικά.
Έχω μέχρι τώρα εκδώσει πέντε βιβλία μου: τρεις συλλογές  διηγημάτων, μια ποιητική συλλογή και ένα μυθιστόρημα.

-Κυκλοφορείτε με ένα σημειωματάριο για να γράφετε ανά πάσα στιγμή;

Όχι! Λυπάμαι αν χαλώ την εικόνα που έχετε για τον συγγραφέα με το σημειωματάριο στην τσέπη ο οποίος κάθε τόσο σταματά αυτό που κάνει για να καταγράψει μια ιδέα ή μια έμπνευσή του.
Φυσικά αντλώ ιδέες και μπορεί να εμπνευστώ από οτιδήποτε, οποιαδήποτε στιγμή. Όταν συμβεί αυτό προσπαθώ να το καταγράψω στο μυαλό μου για να το μεταφέρω με την πρώτη ευκαιρία στον υπολογιστή μου.
Μου έχει τύχει όμως να κρατήσω σημειώσεις για μια ιδέα, ακόμα και να καταγράψω ένα στιχάκι που εμπνεύστηκα, ώστε να μην το ξεχάσω, στο κινητό μου τηλέφωνο.

-Ποιες ώρες τις ημέρας γράφετε συνήθως και γιατί;

Δεν υπάρχουν για μένα συγκεκριμένες ώρες συγγραφής. Αυτό καθορίζεται από τον ελεύθερο μου χρόνο, τη διάθεσή μου αλλά και την έμπνευσή που θα έχω. Πιο αποδοτικές είναι ίσως οι πρωινές ώρες. Μου έχει τύχει όμως να ξυπνήσω στο μέσο της νύχτας για να καταγράψω μια σκέψη ή ένα όνειρό μου που πιθανόν να αποτελέσουν υλικό για ένα λογοτεχνικό κείμενο.

-Ένα πολύ αγαπημένο σας τραγούδι;
Αν μου επιτρέπετε θα διαλέξω δύο, ένα ελληνικό και ένα αγγλικό:
«Ό Άμλετ της Σελήνης» (στίχοι: Μάνος Ελευθερίου, μουσική: Θάνος Μικρούτσικος, ερμηνεία: Χρήστος Θηβαίος) και
«Nothing Else Matters» (στίχοι, μουσική και ερμηνεία: James Hetfield, Metallica).


-Θα ήθελα να μας μιλήσετε με δικά σας λόγια για το βιβλίο σας. Σε τι αναφέρετε, τι σας παρακίνησε να το γράψετε;

Το καινούργιο μου βιβλίο με τίτλο «Η παράξενη ιστορία του Ευριπίδη Παπαδόπουλου και άλλα διηγήματα» είναι μια συλλογή 16 διηγημάτων. Κάποια από αυτά είναι καινούργια ενώ κάποια άλλα έχουν δημοσιευτεί στο παρελθόν σε ανθολογίες, περιοδικά και στο διαδίκτυο.
Το διήγημα «Ισχύς Δια της Γνώσεως του Μέλλοντος» δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στα γερμανικά σε μια ανθολογία διηγημάτων επιστημονικής φαντασίας.
Το πρώτο διήγημα του βιβλίου που χάρισε και το όνομα στη συλλογή («Η παράξενη ιστορία του Ευριπίδη Παπαδόπουλου») αναφέρεται στην αιώνια προσπάθεια του συγγραφέα να αντλήσει έμπνευση για το έργο του. Στο συγκεκριμένο διήγημα ο συγγραφέας βρίσκει τελικά την έμπνευση, καταφέρνει να κτίσει τους χαρακτήρες των ηρώων του τόσο ζωντανά, ώστε τελικά να ταυτιστεί με έναν από αυτούς μπερδεύοντας την πραγματική του ζωή με την πλοκή της ιστορίας του.
Το κίνητρο για την έκδοση του συγκεκριμένου βιβλίου ήταν να μαζέψω τα διηγήματα που είχα σκόρπια δημοσιευμένα και να δημοσιεύσω τα καινούργια μου.
Θα ήταν παράληψή μου να μην αναφέρω ότι το βιβλίο προλογίζει η φιλόλογος – κριτικός λογοτεχνίας Χρυσόθεμις Χατζηπαναγή η οποία κάνει μια ενδιαφέρουσα αναφορά στη λογοτεχνία του φανταστικού αλλά και στο δικό μου συγγραφικό έργο.

-Πιστεύετε ότι το φεστιβάλ Όψεις του Φανταστικού ήταν κάτι που έλειπε από την Κύπρο και ότι βοήθησε και βοηθάει στη προώθηση της λογοτεχνίας του φανταστικού; Τι να περιμένουν να ακούσουν οι φίλοι αναγνώστες με τη συμμετοχή σας στις Όψεις του Φανταστικού 2019 στην Κύπρο;

Πιστεύω ότι το φεστιβάλ Όψεις του Φανταστικού έχει πλέον καθιερωθεί και στην Κύπρο και σίγουρα βοηθά πολύ στην προώθηση της λογοτεχνίας του φανταστικού στο νησί. Το συγκεκριμένο φεστιβάλ βοηθά γενικά την προώθηση της λογοτεχνίας αλλά και των συγγραφέων δίνοντας τους την ευκαιρία να κάνουν ανοίγματα και στο ελλαδικό αναγνωστικό κοινό.
Στις Όψεις του Φανταστικού 2019 στην Κύπρο οι αναγνώστες θα μάθουν για τις νέες εκδόσεις θα δουν από κοντά καινούργια αλλά και παλαιότερα βιβλία των Συμπαντικών Διαδρομών και θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά τους συγγραφείς και να συζητήσουν μαζί τους.

-Υπάρχει περίπτωση να σας δούμε και στις Όψεις του Φανταστικού στην Ελλάδα και ειδικότερα στην Αθήνα;

Έχω συμμετάσχει παλαιότερα σε Όψεις του Φανταστικού στην Αθήνα και η εμπειρία που αποκόμισα ήταν εκπληκτική. Είναι κάτι το οποίο θα ήθελα πολύ να ξαναζήσω σύντομα και ελπίζω να τα καταφέρω να συμμετάσχω στις εκδηλώσεις, είτε της Αθήνας είτε της αγαπημένης μου Θεσσαλονίκη.


-Σε ευχαριστούμε για τον χρόνο σας. Κάτι τελευταίο που θα θέλατε να πείτε στους αναγνώστες μας;

Εγώ ευχαριστώ τις Συμπαντικές Διαδρομές για τη στήριξη όσο και τους αναγνώστες για τον χρόνο που αφιέρωσαν να διαβάσουν αυτή τη συνέντευξη.

*Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του εκδτοτικού οίκου Συμαντικές Διαδρομές (Οκτ. 2019)

Δεν υπάρχουν σχόλια: